Is "niftig" een bestaand nederlands woord ?

mijn moeder gebruikt het regelmatig, als bijvoorbeeld iets niet helemaal goed werkt. bv: als de deur klemt is de deur een beetje niftig. of als ze een dekseltje van een potje draait, is het dekseltje een beetje niftig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel gemakkelijk om daarachter te komen: type het woord in op Google. Bestaat niet dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google kent lang niet alle dialect woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo'n onzin: Google weet het niet, dus het bestaat niet. Kolder. Als Google het niet kan vinden, wil het alleen maar zeggen dat niemand ooit een bepaalde kennis op het web heeft gezet. Er is ook nog een kenniswereld buiten Google. Google is handig, maar is niet "almighty"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google werkt niet zo goed meer bij mij. Die wordt telkens gekaapt door een andere veel slechtere zoekmachine.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
het bestaat niet, want ik heb er nog nooit van gehoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Emma: Rare Google heb jij. Mijn Google kent 't woord wel hoor.

Het beste antwoord

Het komt niet voor in de NL woordenboeken, maar ik denk dat zij een verbastering gebruikt van het woord niften.

Ik weet niet uit welk gebied het in NL komt, misschien wel België of de Antillen, maar niften wordt gebruikt in de context van samenknijpen of dicht bij elkaar houden, kleumen.

"We stonden te niften van de kou." Of "loop niet zo van je af te niften" (scheten laten, te knijpen mbt winden laten, kont bij elkaar klemmen)

In de context zoals jouw moeder dit gebruikt, zou deze verbastering hiermee te maken kunnen hebben. De lading van de betekenis is wel hetzelfde De deur klemt, zit dicht tegen het kozijn aan gedrukt, dekseltje zit samengeknepen op het potje, tja, niftig... :-)

Woord gewoon vaak genoeg gebruiken en zoveel mogelijk verspreiden, dan staat hij misschien over een jaar of 5 wel in de Van Dale ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de famiele van mijn moeders kant komen allemaal uit Den Haag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Toerist, dan zal dat best wel eens kunnen, jaren terug bij defensie had ik een Haags maatje, die liep altijd te "niften". Dus kan goed. @ Khepput, agree! Niftend zullen wij door het land trekken!

Andere antwoorden (7)

Nee, kniftig daarentegen wel.
Dat betekent "gek" / "raar" / "vreemd"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je moeder het gebruikt, dan bestaat het. Maar ik denk dat het eerder een streektaalwoord is, dan een officieel nederlands woord. Als het in het woordenboek staat, dan bestaat het officieel. Du zoek het op in de Dikke VanDale
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Du zoek het op in de Dikke VanDale" Waarom doe je dan zelf niet even die moeite?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat niet iedereen een van Dale heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.vandale.nl iedereen heeft toegang tot van Dale.
anneliez
12 jaar geleden
Ik had al op www.vandale.nl gekeken, daar staat het niet in. Maar daar staan helaas niet alle dialectwoorden in vermeld. n het was maar een idee voor de vraagsteller hoor, ik verplicht hem/haar niet.
Volgens deze website is het het Noordwijkse woord (dialect) voor "leuk"
http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/noordwijks

Hierzeggen ze iets over oud amsterdams, maar zonder betekenis
http://www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie=article_content&wdb=WNT&id=M040900

of een weertype:
Het woord "niftig" (voor een diep blauwe lucht bij noordoostenwind)
http://www.knmi.nl/cms/content/10435/in_memoriam_joop_den_tonkelaar_1926-2001_oud_tv-weerman_en_meteoroloog_knmi

maar iets dat niet functioneerd is niet terug te vinden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het ouderwetse streektaal. Mijn oma gebruikte het in precies dezelfde betekenis als jij schrijft, en zei dus ook die deur is niftig. of nifterig, dat laatste was dan een beetje minder niftig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twitterwoord

niftig (bn): leuk [http://bit.ly/9PAFeB] || diep blauwe lucht bij noordoostenwind [http://bit.ly/daLzyV] || handig m aantrekkelijk uiterlijk

Lijkt mij niet de betekenis die jouw moeder er aan geeft.

Toegevoegd na 36 seconden:
http://twitter.com/#!/woorden/status/21940044717
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Engels een schaar = knife. Die moet je samenknijpen om te gebruiken. Daar komt het woord ook vandaan. Nu spreken de Engelsen de 'k' niet uit. Nife lijkt daarmee op nijpen. Nijpen en knijpen lijkt erg veel op elkaar.
Een nijpend probleem is dan een niftig probleem.
Het lijkt me een mooi woord op in de tweede kamer te gebruiken. Je kunt het zo mooi oppoetsen.
Voorzitter dit is een niiiiftig probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord bestaat in elk geval in het Noordwijkse dialect. Daar betekent het: leuk.

Maar het blijkt toch ook te vinden te zijn in een officieel woordenboek. Namelijk het Woordenboek der Nederlandsche Taal. Het staat daar onder het lemma 'nechtig'. Dat is namelijk ook bekend als 'nichtig' of 'niftig'. Als bijwoord werd ook wel nechtelijk gebruikt. Het stamt uit de zeventiende eeuw en kwam vooral in Hollandse dialecten - en met name te Amsterdam - voor.
Als bijvoeglijk naamwoord betekent het
- van personen: aandachtig, ernstig, ijverig in wat men doet
- van handelingen of neigingen: blijk gevende van aandacht of ijver
- haastig, driftig
En als bijwoord betekent het: aandachtig, ijverig ; of
driftig, vlug, haastig.
Amadea