Als je namens een groep mensen mailt, sluit je dan af met alleen jouw eigen naam of iedereen?

Stel dat je iemand mailt om reclame te maken voor een stichting. Je bent zelf bijvoorbeeld iemand van de marketingafdeling van de Hema en je mailt alle klanten omdat je klanten erop wilt attenderen dat ze ook kunnen doneren aan Het Vergeten Kind (ik bedenk maar wat hier). Dit allemaal omdat Het Vergeten Kind de Hema heeft benaderd met de vraag om samenwerking en omdat het hoofd van de Hema besloten heeft de stichting te willen helpen.

Is het dan correct om de mail die naar klanten wordt gestuurd, af te sluiten met de naam van het hoofd van de Hema, ondanks dat die hele mail geschreven en gemaakt is door iemand van de marketingafdeling en dat de mail namens Het Vergeten Kind is?

Zijn er bepaalde regels die uitleggen hoe je moet afsluiten in dit soort situaties? Dat je dus weet of je kan afsluiten met de man die de beslissing heeft gemaakt, het bedrijf dat samenwerkt of het bedrijf waarvoor de reclame is?

Ik hoop dat de uitleg niet te vaag is geweest.

een jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (2)

In zo'n geval gebruik ik de constructie Namens... en onderteken met mijn naam (met daar eventueel de functie tussen haakjes achter vermeld). Dus gebaseerd op jouw voorbeeld zou het dan worden:

Namens de door de Hema gesteunde stichting Het Vergeten Kind,
Speedylovertje (marketingmedewerker Hema).
Amadea
een jaar geleden
Je kunt alle namen benoemen van iedereen die bij de groep hoort of je zegt 'namens team X, met vriendelijke groet [eigen naam]. Dit geeft een professionele indruk en laat zien dat je als groep samenwerkt.
10 maanden geleden