Waarom wordt maïs met een trema geschreven? Er is toch geen verwarring mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.7K
Annswers
13 jaar geleden
Goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, net als hawaï

Het beste antwoord

Beide spellingen zijn juist.
Nederlanders zeggen doorgaans /majs/ en /majzeenaa/, Vlamingen zeggen eerder /majies/ en /majiezeenaa/. Daarom kunnen we zowel mais als maïs schrijven en zowel maizena als maïzena.
Een vergelijkbaar uitspraak verschil bestaat bij woorden als hiërarchie en hiëroglief, maar die worden altijd met trema geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Even in het groene boekje kijkenn en je ziet -de- mais en dan mag mais met en zonder trema.

Het groene boekje (komt 1x per 10 jaar uit)
http://woordenlijst.org/

ideaal, kun je online zo even kijke of je het goed geschreven hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mais is ook een Frans woord,
en in dier voege gebruikt men geen trema.
Maar met het Hollandse woord mais weer wel.