Vraag over Duitse grammatica

Hallo,

Ik heb afgelopen jaren Latijn en Duits gevolgd.
Nou vroeg ik me af of de grammatica ongeveer hetzelfde heeft. Nu heb ik het niet over uitgangen enzo maar over naamvallen.
in het latijn heb je nominativus en accusativus enz. Nominativus is het onderwerp en accusativus het lijdend voorwerp. is dat in het duits ook zo? vertaal je de naamvallen precies hetzelfde?
als dat zo is dan word de Duits grammatica een stuk makkelijker voor mij want nu snap ik het niet echt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Antwoorden (3)

Jaa dit klopt! Bij beide is accusativus lijdend voorwerp, en nominativis het onderwerp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt, de naamvallen hebben gewoon dezelfde functies. Wel heb je bij het Latijn twee extra naamvallen, de ablativus en de vocativus. Wil je dat ik hun functies uitleg of raak je dan in de war? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Latijn heb je ook nog de dativus en de genitivus, ik wreedst de dativus in het duits ook voor komt, maar komt de genitivus in het Duits voor? Bedankt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"wreedst?" wat betekent dat? ;) De dativus en genitivus komen beide ook in het Duits voor, het Duits heeft namelijk 4 naamvallen en het Latijn 6. (De vocativus wordt trouwens bijna nooit gebruikt in het latijn).
De 5 naamvallen zijn er zowel in het latijn (zonder lidwoorden)als in het Duits en Nederlands (met verbogen
lidwoorden, maar in het NL bijna verdwenen. Duits is moeilijk door de vele uitzonderingen op de regels. Ook heb
je mannelijk, vrouwelijk en onzijdig met allemaal verschillende uitgangen. En ook in het meervoud. De uitzonderingen moet je gewoon uit je hoofd leren. "Die Angst, die Ausflucht....Hetzelfde geldt voor voorzetsels met een afwijkende bijbehorende naamval.

Toegevoegd na 4 minuten:
5 moet inderdaad 6 zijn (vocativus). Ze hebben in het Duits dezelfde functie als in het latijn.