Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke aanhefvormen zijn er?

En in welke situatie/voor welke personen worden ze gebruikt?
Bijv. beste of lieve, voor wie gebruik je dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
15.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je gebruikt 'beste' tegen iemand die je wel tot je kennissen telt, maar iets op afstand.
je gebruikt 'lieve' tegen iemand die tot je naaste kennissen hoort of tegen een geliefd iemand. Die vind je lief, vandaar.
'Geachte' is een beleefde aanhef tegen een onbekende

Toegevoegd na 21 minuten:
'Beste' wordt ook wel gebruikt tegen een onbekende maar dan in een informele brief, dit is 'geachte' in een formele brief.

Dan zijn er nog aanhefvormen waarin mensen die een titel hebben hiermee worden aangesproken zoals, weledel- geleerde, hooggestrenge, weledelgestrenge, hooggeachte,hooggeleerde,weledelzeergeleerde,eerwaarde, zeereerwaardeweleerwaarde enz. Een officiële brief wordt hier ook met zijn/haar titel begonnen als aanhef.
Dit wordt niet vaak meer gedaan, misschien alleen nog door confrères of ouderen die hier belang aan hechten.
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden
Als je niet precies weet, wie de brief gaat lezen, dan gebruik je L.S. ( Lectori Salutem).

Anders beste, geachte of lieve.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het staat er niet bij in je vraag of je onderscheid maakt tussen geschreven of gesproken taal.
Als je iemand aanspreekt gebruik je de hierboven genoemde vormen nauwelijks, als je al een aanspreekvorm gebruikt is het iets van: pardon, of excuseer me als het heel netjes moet.

bij geschreven aanhef is er ook wel veel verschil tussen "de geschriften". In het email verkeer (dat een toch steeds groter aandeel krijgt) is de aanhef meestal behoorlijk informeel (ook door mensen die je nauwelijks kent).
De voorbeelden in de andere antwoorden gelden m.i. voor brieven en zijn daarvoor ook zeer correct.
(en nu ik dit tik realiseer ik me dat we (bijna) allemaal bij goeievraag helemaal geen aanhef gebruiken
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Als het informeel is, kun je ook gewoon mevrouw, mijnheer boven je brief zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding