Welke aanhefvormen zijn er?

En in welke situatie/voor welke personen worden ze gebruikt?
Bijv. beste of lieve, voor wie gebruik je dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
15.6K

Antwoorden (4)

Je gebruikt 'beste' tegen iemand die je wel tot je kennissen telt, maar iets op afstand.
je gebruikt 'lieve' tegen iemand die tot je naaste kennissen hoort of tegen een geliefd iemand. Die vind je lief, vandaar.
'Geachte' is een beleefde aanhef tegen een onbekende

Toegevoegd na 21 minuten:
'Beste' wordt ook wel gebruikt tegen een onbekende maar dan in een informele brief, dit is 'geachte' in een formele brief.

Dan zijn er nog aanhefvormen waarin mensen die een titel hebben hiermee worden aangesproken zoals, weledel- geleerde, hooggestrenge, weledelgestrenge, hooggeachte,hooggeleerde,weledelzeergeleerde,eerwaarde, zeereerwaardeweleerwaarde enz. Een officiële brief wordt hier ook met zijn/haar titel begonnen als aanhef.
Dit wordt niet vaak meer gedaan, misschien alleen nog door confrères of ouderen die hier belang aan hechten.
amc
13 jaar geleden
Als je niet precies weet, wie de brief gaat lezen, dan gebruik je L.S. ( Lectori Salutem).

Anders beste, geachte of lieve.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het staat er niet bij in je vraag of je onderscheid maakt tussen geschreven of gesproken taal.
Als je iemand aanspreekt gebruik je de hierboven genoemde vormen nauwelijks, als je al een aanspreekvorm gebruikt is het iets van: pardon, of excuseer me als het heel netjes moet.

bij geschreven aanhef is er ook wel veel verschil tussen "de geschriften". In het email verkeer (dat een toch steeds groter aandeel krijgt) is de aanhef meestal behoorlijk informeel (ook door mensen die je nauwelijks kent).
De voorbeelden in de andere antwoorden gelden m.i. voor brieven en zijn daarvoor ook zeer correct.
(en nu ik dit tik realiseer ik me dat we (bijna) allemaal bij goeievraag helemaal geen aanhef gebruiken
amigo
13 jaar geleden
Als het informeel is, kun je ook gewoon mevrouw, mijnheer boven je brief zetten.