Wie de goden willen verderven, slaan ze eerst met blindheid; wat is de betekenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3K

Antwoorden (6)

denk dat er mee bedoeld wordt dat niet iedereen in de Hemel komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de zin te begrijpen, moet je eerst de grammatica doorhebben. In deze zin is "de goden" het onderwerp, en "wie" het lijdend voorwerp. "ze" is weer onderwerp.

Als je dat ziet, zie je dat de zin als volgt moet worden gelezen:
"Als de goden iemand willen verderven, slaan zij die persoon eerst met blindheid".

De interpretatie is dan: als de goden iemand willen kapotmaken, zorgen ze er als eerste voor dat die persoon blind wordt.

Of dat dan letterlijke of figuurlijke blindheid is, zal van de situatie afhangen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wanneer je iets of iemand met macht wilt uitroeien, zul je er eerst voor moeten zorgen dat je hem lam legt (verblindt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat blindheid,is niet iets wat je letterlijk moet opvatten.
Met blindheid slaan heeft hier de betekenis van niet goed meer in staat zijn iets rationeel te beoordelen, waardoor diegene het verderf (de ondergang ) over zich afroept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een oude wijsheid uit een Griekse tragedie. De goden waren de hogere machten. Zij konden iemand aanwijzen als schuldige, maar boven hen stond het noodlot. De god Apollo spreekt Orestes vrij.
De goden willen iemand verderven (te gronde richten) en zorgen ervoor dat die persoon verblind raakt, dat hij ziende blind wordt. Dat diegene zodanig geobsedeerd raakt door bijzaken dat het doel uit het oog wordt verloren.
Amadea
13 jaar geleden
Deze spreuk slaat op het verschijnsel dat voorspellingen van onafwendbaar onheil over het algemeen niet geloofd worden.
Cassandra ervoer dat al in de klassieke oudheid toen zij de ondergang van Troje voorspelde.