waar komt de term moderator vandaan?

dus niet wat is een moderator!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Dat is het zelfstandig naamwoord van het werkwoord to moderate wat zowel afzwakken betekent als voorzitten (van een debat). Beide zijn van toepassing op de functie van moderator. De laatste is het meest relevant. In goed Nederlands is het zoiets als "gespreksleider".
Daar komt het vandaan en dat is het ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De herkomst van ‘moderator’ is gelegen in het Latijnse ‘moderatio’, waaraan drie betekenissen worden toegedicht die in de huidige uitvoering van het vak gecombineerd worden.

De eerste betekenis is het ‘matigen, intomen of beperken’ van iets; de tweede: ‘bestuur, regeling, leiding’; en de derde: ‘juiste maat, matiging, orde, harmonie’. Hiermee lijkt een tipje van de sluier opgelicht die over de term en het ambacht moderator ligt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een vrije vertaling van het woord aanpasser
dus iemand die dingen op een site kan aanpassen