Wat was een smiegt ook al weer ?

In de betekenis van dat je iemand een smiegt kan noemen ergens om.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12.4K

Het beste antwoord

Op z'n Amsterdams ken ik het als 'smiecht'. Het is iemand die stiekem iets stouts gedaan heeft, wat niet erg is maar eigenlijk wel leuk. Vermoedelijk komt het uit het Jiddisch.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat smiecht de goede schrijfwijze is. Smiegt is fout.

Andere antwoorden (5)

In Brabant is een smiegt iemand die stiekeme of gniepige dingen doet die eigenlijk niet door de beugel kunnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een smiegt is een gemene vent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrouwen kunnen geen smiegt zijn ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smiegtin
Een smiecht is een ritselaar, een handige jongen die iets snel op een handige en niet altijd eerlijke wijze, voor elkaar krijgt.

Het komt van het oud germaanse 'gesmeidig' dat in het Duits nog steeds 'Geschmeidig' heet en soepel betekent.

Er is ook een vogeltje dat smiecht heet. Dit is dan ook een razendsnel vogeltje dat moeilijk te vangen is!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals vele vogeltjes
Een smiecht is een doortrapt iemand, een gemeen individu

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en je gebruikt die uitdrukking bijvoorbeeld voor iemand die nergens voor terugdeinst om zijn doel te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons in dialect heet dat een smiesterd, iemand die stiekem wat doet; een stiekemerd dus