Hoe kan ik een aanhef schrijven voor een bericht aan een groep mensen?

Ik heb een bericht die gericht is aan een groep mensen, het probleem is dat ik nooit weet wat ik nu als aanhef mag gebruiken. Ik geef maar een voorbeeld van mijn gedachten: "Geacht management, geachte heren/ dames van het management"

Ik verzend her bericht (omdat ik het niet weet) dan meestal aan een persoon en CC de rest, maar dat is niet wat ik wil.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
66.1K

Antwoorden (7)

Wat dacht je van L.S. ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
wat betekend die afkorting?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijk betekent het Lectori Salutem, ofwel 'Lezer gegroet'.
L.S. is een mogelijkhied, maar wel erg onpersoonlijk.

Je kunt afhankelijk van de situatie kiezen voor varianten als beste of geachte collega's, beste vrienden etc. Benoem de relatie, die jullie onderling hebben.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik vind eigenlijk je eigen voorbeelden wel goed.

Als het een heel zakelijke brief of e-mail betreft:

Geacht management,

Als het aan het management gericht is, maar de inhoud is niet zo zwaar:

Geachte heren/ dames van het management,

Het is denk ik beter dan L.S. Dan zou je er nog beter "beste Lezer" van kunnen maken, maar fraai vind ik dat niet.

Geachte / Beste college,

Geachte / Beste dames en heren,

Kortom, een combinatie met "geachte" als het formeel is en "Beste" als het minder formeel is en de doelgroep is denk ik een goed uitgangspunt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naast de doelgroep kan je ook de functie gebruiken:

Geacht "college van bestuur"

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook de bronnen voro meer informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik geen L.S., dat is alleen voor groepen mensen die je niet kent. Het wordt over het algemeen als onfatsoenlijk beschouwd, omdat je dan maar je best moet doen om die mensen te leren kennen.

Ik stuur wel eens mailings aan groepen collega's en daarbij gebruik ik dan 'Beste collega' als aanhef. Als het formeler moet, lijkt 'Geachte dames en heren van het management' mij prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihihi, ik gebruik zelf nooit L.S. maar in een bedrijf waar ik ooit gewerkt heb werd het te pas en te onpas gebruikt in de onderlinge mailwisseling, vandaar dat ik erop kwam!
Nooit geweten dat dat eigenlijk 'not done' is...
Ik werk zoveel mogelijk met de eenheid van de groep. De groep an sich, of de leden daarvan. Geacht college, geacht bestuur, geachte directie. Geacht raads/ commissie/statenlid, geachte buurtbewoner, etc. Dat ligt een beetje aan de inhoud: mail je de eenheid of de leden afzonderlijk? Anders “mevrouw, mijnheer”. (Liever geen schuine streep). Enkelvoud, want een mail wordt door één iemand gelezen. LS vind ik goed kunnen voor een weinig persoonlijke boodschap (ter kennisneming of zo) aan een sterk variabele verzameling, bv. een mail over een bedrijfsvestiging naar het gemeentebestuur, de plaatselijke winkeliers, de vereniging van dorpsbelangen en drie omwonenden.
Verder hangt het natuurlijk af van welke toon is gewenst. ‘Beste mensen’ of ‘Hallo allemaal’ voor je collega’s en (in mijn geval) ‘Bende sukkels’ voor de afdeling Weg-en Waterbouw.

Vrees niet, de liefde is wederzijds. Andersom ben ik de plaatselijke Wabo-dwaas.

Let wel op eventuele gevoelige titulatuur. De Belastingkamer is edelachtbaar en zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik a.u.b. BCC wanneer je niet wil dat iedereen de email adressen krijgt.

Afhankelijk van de toehoorders kies je een passende aanhef.

Correct of prikkelend kies iets leuks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geachte lezers