Veel mensen spreken het woord normailitair verkeerd uit, namelijk: normaLITer. Juist is norMALitair. Maar hoe schrijf je het eigenlijk? -er of -air?

13 jaar geleden
in: Taal
7.3K

Het beste antwoord

normaliter betekent letterlijk:gaande volgens de norm, afkomstig uit het latijn (norma=norm; itere =gaan); Eigenlijk zou het dus NORmaliter moeten zijn. Veel geimporteerde woorden worden qua stijl vaak aangepast aan de normen in onze taal. In die zin is norMALiter juist. Maar feitelijk ligt de klemtoon dan volledig verkeerd (op de vervoeging van een stamwoord) We gaan de mist in omdat we denken dat normaliter een vervoeging is van norMAAL maar het is dus een vervoeging van NORma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je schrijft normaliter.
Rieneke1
13 jaar geleden
Je schrijft normaliter.
Als je normalitair zou schrijven, dan zou de nadruk op de laatste lettergreep liggen, en dan zou het ook niet verkeerd worden uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel in de van Dale als wel in het spellingboekje komt het woord normailitair niet voor. Er moet dus ernstig aan getwijfeld worden of deze schrijfwijze of dit woord wel officieel Nederlands is.
Wel komt het woord normaliter voor met de klemtoon op de a en niet op de i.
Het betekent volgens de norm of regel.