Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Komt de naam maartje (geen eigennaam ) behalve in het liedje Tineke van Heule, wel vaker voor als synoniem voor dienstmeisje?

Als ik google naar de naam maartje, niet met hoofdletters, komen er alleen maar dames voorbij die deze naam dragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het liedje over Tineke van Heule werd geschreven door René de Clercq en Emiel Hullebroeck. Een Vlaamse tekstschrijver en een Vlaamse componist. Ook de link die Pelle geeft verwijst naar een Vlaamse auteur, Guido Gezelle. Conclusie: in Nederlandse teksten zul je geen vermelding van een maartje vinden, maar alleen van meisjes en vrouwen die Maartje heten. Toch heeft het met elkaar te maken. Want:
In de bijbel staat het verhaal over de zussen Maria en Martha. Maria luistert naar wat Jezus vertelt, maar Martha voorziet hem van eten en drinken. Dat is de reden dat pastoorsmeiden traditioneel Martha, Maartje heten. En dit heeft ertoe geleid dat een maarte in het Vlaams een dienstmeisje is. In het Middelnederlands 'maerte'.
"Die voornoemde maerte haelden uyt dooskens voort, alreleye wel smakende suyckeren ende suycaden". En nog veel meer citaten te vinden in http://www.dbnl.org/arch/coor001gana01_01/pag/coor001gana01_01.pdf
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het een oorspronkelijk Vlaamse betiteling was is mij wel duidelijk.
Mijn beide oudere zussen brachten dat lied vaak tijdens het afwassen ten gehore, zodat het idee had dat de titel maartje toch tenminste vroeger ook in Nederland wel ingeburgerd was.

Andere antwoorden (1)

Ja bijv in de bron, daar heeft men het over een dienstmeisje dat met de Kindermaarte en het adellijk lefrouwke vergelijkbaar is. Maartje, kattemaartje = kleine dienstmeid die in huis kleinigheden verricht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding