is het Houdt uw of Houd uw ?

Is het
houd uw geld gereed

Of

Houdt uw geld gereed.

Dus is het houd met of zonder t ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
29K

Het beste antwoord

De algemene regel voor gebiedende wijs is dat je de stam (in dit geval 'houd') gebruikt, zónder 't'. Vroeger kwam die 't' erachter als het gebiedende wijs meervoud was, maar dat onderscheid wordt niet meer gemaakt.

De enige uitzondering is als direct achter de gebiedende wijs 'u' (dus niet 'uw') staat.

Het is dus:
"Houd uw geld gereed."
Of:
"Houdt u uw geld gereed."

Zie ook het taaladvies in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
rose
13 jaar geleden
correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Lijkt mij hetzelfde als: Doe uw jas uit! hier volgt ook geen T
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel een n: Doen uw jas uit! ;)
rose
13 jaar geleden
Leg uw geld daar maar neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... zei de dame van plezier tegen haar eerste klant van de avond.
rose
13 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die minnetjes begrijp ik niet. Het is in ieder geval duidelijk dat die afkomstig zijn van mensen die de spelregels van onze taal niet kennen.

Andere antwoorden (6)

Als je op zoek bent naar de juiste spelling, helpt het om het ezelsbruggetje 'lopen' te gebruiken.

Is het 'Loop uw hond daar?'
of
'Loopt uw hond daar?

Met een t dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want 'loopt uw hond daar' is gebiedende wijs, net als 'houd uw geld gereed'? Nee dus, wat je hier schrijft heeft niets met de vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou je zeggen: loopt u naar de maan, of loop u naar de maan? Zo werkt het met die extra -t achter houd ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voorbeeld is precies de enige uitzondering op de algemene regel voor gebiedende wijs, terwijl het voorbeeld van de vraagsteller die uitzondering niet bevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, nee dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem (zonder t) uw antwoord maar weer terug.
Dit is de gebiedende wijs en die is zonder 't'.

De gebiedende wijs wordt gebruikt om een bevel of dringend verzoek uit te voeren.
Hierbij staat de persoonsvorm ( het werkwoord) voorop
Er is meestal geen onderwerp in die zin ( je kunt dus niet vragen'wie)
De persoonsvorm (het werkwoord) wordt geschreven als stam,
De persoonsvorm kun je niet in de verleden tijd zetten.

Kom onmiddelijk terug,
Trek je jas aan,
Wees stil,
Kom van dat dak af.
Houd je mond.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei... Onmiddelijk?
amc
13 jaar geleden
Oei....ik zie het! Stom hè? Ik was te snel en heb niet meer gekeken. Sorry...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, dat blijft het gevaar van reageren op taalvragen, je eigen taalgebruik komt direct ook onder de loep te liggen. Maar ach, wie van ons doet het echt bij iedere vraag helemaal foutloos? Ik in ieder geval niet.
amc
13 jaar geleden
Het zijn de typefouten vaak die je de nek omdoen. Mijn laptop doet ook vaak wat hij zelf wil, hij reageert soms zo snel! Toets je één 'l' dan staan er ineens twee, dus je neigt ertoe zacht te tikken. Waarschijnlijk was er een 'l' te zacht, want zo`n fout maak ik normaliter niet. Gelukkig ben ik niet de enigste, dank je wel voor je 'troost', SuzyQ!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei... de enigste?
(Sorry, ik kon het niet laten)
;)
http://farm4.static.flickr.com/3637/3415828596_82cda2a194.jpg

Deze tegel ligt in Dordrecht. Ik ben geen taaldeskundige,
en schrijf zelfs niet foutloos. Maar taal interesseert me wel, en deze tegel viel mij op. N.a.v. de tegel heb ik
gecorrespondeerd met enkele taaldeskundigen (die zijn er genoeg te vinden op het internet), en ook met de
gemeente Dordrecht.
Wat er uitkomt is totaal tegenstrijdig. Het is dus goed en fout. Mijn mening is nog steeds, dat de tekst op de tegel niet juist is, (de T moet echt weg) maar als de deskundigen beweren dat dit echt wel mag, dan zal het wel zo zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
houd, omdat het in vragende vorm is. als de persoonsvorm erachter staat wordt het geen dt