Wat betekend "iemand fiksen"?

Veel mensen zeggen het op eens, maar ik snap niet helemaal wat ze er mee bedoelen. Meestal zeggen jongens het tegen meisjes...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
17.9K

Antwoorden (6)

Iemand versieren.

Toegevoegd na 4 uur:
Het klopt dat veel mensen het opeens zeggen, "een meisje fiksen" is een nieuw modewoord.
De uitdrukking "iets fiksen" bestaat al veel langer.
SimonV
9 jaar geleden
Fiksen betekent eigenlijk meer 'in orde maken'. Het kan meerdere betekenissen hebben naar gelang de situaties.
Een werkgever kan zeggen dat hij zijn slechte werknemer wel even zal fiksen. Een man die (al dan niet voor de grap) zal zeggen dat hij zijn vrouw wel zou fiksen zodat ze naar hem luistert.
Het ligt dus aan de situatie waarin fiksen zijn context meekrijgt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plus. Hier zeggen we ook "ik zal wel even iemand fiksen, of ik zal een mannetje fiksen" als we bedoelen dat we iemand regelen die mee helpt met bijvoorbeeld een klus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
A: uk 2 op mijn muur sausen maar kom een paar handen tekort B: ik fiks wel een mannetje (die mee helpt)
SimonV
9 jaar geleden
Volgens Van Dale betekent fiksen "voor elkaar brengen". Je kunt wel iets maar niet iemand voor elkaar brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De echte betekenis: "klaarspelen, repareren, rechtzetten, maken, herstellen, goedmaken, flikken" Het is zelfs een werkwoord.
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/fiksen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
hoeft niet zo te zijn net zoals jij zegt
Ik weet niet of jij van België bent maar wij gebruiken het als: 'geef dat eens hier'
'Fix me uw pen eens', of 'fiks eens', of 'ik zal da eens komen fiksen' --> in orde komen maken. Als jij in Nederland woont, weet ik het niet..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Zelfs als je niet uit België komt betekent fiksen in orde maken. Maar hoe wil jij dat toepassen op een persoon?
het kan ook betekenen dat iemand boos is op iemand en diegene wel eens even zal fiksen. 'een lesje leren' 'laten zien hoe het wel moet'
in dat geval is het behoorlijk arrogant of betweterig bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vekering vragen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iemand versieren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Versieren

Versieren is een vorm van communicatie tussen twee mensen met als doel een liefdesrelatie of seksueel contact. Veroveren, verleiden en het hof maken zijn min of meer synoniemen. In de straattaal en door de jeugd, worden weleens de synoniemen ‘hosselen’ en 'fiksen' gebruikt.