Is het woord 'mop' dialect voor 'opgedroogd snot'?

Ik dacht dat dit algemeen bekend Nederlands was, maar toch wordt er lacherig gereageerd wanneer ik het in die zin over 'moppen' heb. Ik kan hier ook wel de humor van in zien, maar vraag me toch af: Is het woord 'mop' dan dialect?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (3)

ik denk het wel.
ik ken het woord mop in twee betekenissen; een mop om de vloer mee te dweilen, of als een beetje ordinaire aanspreekvorm naar een vrouw ; mop of moppie.
wat jij een mop noemt, noem ik een pulk of bullebak.
ik kom overigens uit het westen van het land, uit de randstad.

Toegevoegd na 17 minuten:
vergeten mop in de betekenis van grap te noemen, met dank aan bamibal :)
Rieneke1
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Je hebt vast ook wel eens gehoord van een mop als een grap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bullebak ken ik ook weer niet hiervoor hoor en ik kom ook uit de randstad.
Pieter2011
12 jaar geleden
Een pulk...?
http://www.encyclo.nl/begrip/pulk
Een bullebak...?
http://www.encyclo.nl/begrip/bullebak Over dialect gesproken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ordinaire aanspreektoon naar een vrouw? Het is een troetelnaampje! Ik noem mijn kleindochter altijd moppie.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt bamibal, was die betekenis vergeten te vermelden. ja hoor torrie, hier in leiden zeggen we bullebak :)
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is idd lief momo, maar ik ken het meer als machotaal naar een volwassen vrouw. we kunnen blijkbaar alle kanten uit met mop ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
haha grappig he pieter !
ik kan er ook niets anders van maken :)
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, leuk hè Rieneke! Wij noemden dat thuis altijd een bul, maar dat woord zul je ook in geen enkel woordenboek terugvinden, vrees ik. Maar het komt wel in de buurt van bullebak.
Amadea
12 jaar geleden
Ik ken een bullebak in de betekenis van grote sterke man waar kinderen bang voor zijn omdat hij zo snel gaat bulderen.
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt amadea, dat ook.
dat blijkt zelfs de officiele betekenis.
denk dat bullebak voor opgedroogd snotklontje meer regionaal gebruikt wordt.
torrie en ik wonen redelijk dicht bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik noem het geen bullebak, gewoon een snotje ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Toen onze mop een mopje was, was ie aardig om te zien...". Daar was vast geen sprake van een bullebak (dat woord ken ik ook voor een pulk) uit je neus. ;)
Ik ken het woord mop in drie betekenissen: een grapje, een mopje. Een ding om de vloer mee te dweilen. Of als een hoopje van een kind, het kind heeft gemopt. Dat laatste hoorde ik in Brabant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken mop niet in de betekenis die jij er aan geeft.

Iemand zit in zijn neus te pulken en haalt er pulk uit.

Maar toch is het niet zo raar, omdat een mop ook wel een brokje is, of een klodder, of een klont.

mop >
brok, klodder, klont, stuk witz, aardigheid, bak, geestigheid, grap, kwinkslag, scherts koekje baksteen liedje mops, mopshond zeilwrijver

http://www.encyclo.nl/begrip/mop

http://www.woorden-boek.nl/woord/mop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, in de zin van een "klodder" ken ik het ook wel. Tenminste; ik heb het wel eens horen gebruiken.
Bijvoorbeeld een mop slagroom ergens op.