Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zeg je: "Ik woon in de Beenhouwerstraat. Op nummer 63. Of zeg je:"Ik woon in de Beenhouwerstraat. In nummer 63.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (12)

Je zegt het eerste.

Toegevoegd na 44 seconden:
Je zegt 'ik woon in dat huis', maar 'op nummer 63'.
(Lees meer...)
rose
13 jaar geleden
Je zegt het eerste.
Maar eigenlijk is dat wel raar, je woont immers IN nummer 63, je woont er niet bovenOP :-). Maar dit is één van de uitzonderingsregels in de nederlandse grammatica.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je woont toch niet in nummer 63? Je woont in het huis dat nummer 63 heeft.
De min komt overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit in een nummer gewoond, wel erachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hebben jullie ook weer gelijk in :-).
Volgens mij zeg je Beenhouwerstraat 63, zonder in of op erbij te zeggen.
Als het dan toch moet, zeg je op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd op, in vind ik zo raar klinken.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik woon in de Beenhouwerstraat. Op nummer 63.
Dat is volgens mij zo gegroeid. Zelfde heb je met het volgende: Je zit voor de TV, maar achter de PC...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je op zegt omdat het nummer niet alleen voor het huis is, maar ook voor de kavel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nummer hoort bij het perceel en niet bij het huis. En aangezien je OP een perceel woont, zeg je dat je woont op nummer 63.


"Indien 'op een perceel' meerdere woningen staan, wat vooral bij huizen met meerdere verdiepingen het geval is, worden de adressen onderscheiden door middel van een toevoegsel, meestal opvolgende letters. "

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisnummer#Toevoegingen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook regiogebonden zijn. Er zijn nl. ook mensen die zeggen "ik woon op het dorp", "ik zet bloemen op een vaas", terwijl ik zelf "in het dorp" en "in een vaas" zou zeggen.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Als je de straat noemt,is het niet nodig om op of in te zeggen. Je zegt dan: ik woon Beenhouwerstraat 63.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat je 'op' nummer 63 staat, aangezien het stuk grond dat nummer heeft, en jij er toevallig een huis op hebt gebouwd.
Dus je woont IN dat huis, IN die straat maar OP dat nummer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je woont 'op' de locatie van nummer 63 als je het in ieder geval niet hebt over een huis met meerdere etages waar dus verschillende huishoudens wonen bijvoorbeeld een flat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon op die-en-die straat (adres) en in die-en-die straat (aanduiding van waar mijn huis is), in dat-en-dat flatje op nummer zoveel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding