Hoe heet de partner van je schoonbroer of schoonzus?

Ik dacht altijd dat de partner van je schoonbroer of schoonzus je zwager of zwagerin hete , tot ik via van Dale woordenboek erachter kwam dat schoonzus en zwagerin / schoonbroer en zwager hetzelfde betekende maar dat ze het ene meer in Duitsland zeggen en het ander meer in België , en dat het in Nederland meer per streek verschilde . Dus wat betekend nou de partner van de broer of zus van je eigen partner ?

2 jaar geleden
in: Taal
4.1K
ronron1212
2 jaar geleden
Zwager en of schoonzus aangetrouwd.
SentWierda
2 jaar geleden
HeerVoldemort heeft in 2017 een soortgelijke vraag gesteld: nr. 612004.
En in 2013 eveneens zo'n vraag: nr. 457138.
jc54
2 jaar geleden
De partner van mijn schoonzus heet Hans. Wij noemen het onze zwager.
Pieterke
2 jaar geleden
Die wordt in de volksmond gewoon schoonzus of zwager genoemd. Je kunt er eventueel het woord aangetrouwd voor zeggen.
erotisi
2 jaar geleden
Dat is je eigen man of vrouw
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De partner van je broer of zus zijn je schoonzus/schoonbroer.
De partner van je schoonbroer of schoonzus, dat zijn dan dus je zus of broer zelf. Maar ik realiseer me inmiddels dat er ook een ander type schoonbroer of schoonzus is.

Antwoorden (2)

Die hebben geen eigen benaming, want ze zijn geen familie van jou. Je noemt ze in goed Nederlands je aangetrouwde zwager en aangetrouwde schoonzus.

Schoonbroer is Vlaams, dat wordt in het Nederlands niet gezegd.
Amadea
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Hier in Noord-Brabant hebben we het gewoon over een schoonbroer hoor!
Amadea
2 jaar geleden
Best mogelijk dat het Brabantse dialect dit van het Vlaams heeft overgenomen. Maar algemeen Nederlands is het niet.
Siri1995
2 jaar geleden
Ja duh , dat zei ik al dat dat in België werd gebruikt en zwager/zwagerin meer in Duitsland , en dat dat in Nederland pet streek verschild is wat hier in de reacties ook blijkt
Hier bestaat veel verwarring over.
Om te beginnen zijn er 2 typen schoonbroer en -zus;
1) de partner van je broer/zus
2) de broer/zus van je partner

In het eerste geval is de partner van je schoonbroer/-zus natuurlijk je broer of zus zelf.

In het tweede geval wordt het complex.

Eerst even de verwarring rondom Schoonbroer/zwager: volgens Van Dale bestaat het wordt schoonbroer niet:
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/schoonbroer
"Geen resultaat voor 'schoonbroer'"

Officieel moeten we dus spreken van een zwager. Toch gebruiken ook veel mensen (althans in mijn omgeving in Brabant) wel degelijk het woord "schoonbroer".
Mijn vader beweert zelfs dat 'zwager' de broer van mijn vrouw is en 'schoonbroer' de partner van een broer/zus is. Hij maakt dus onderscheid in type 1 en 2.
Gezien het feit dat 'schoonbroer' officieel niet bestaat zal dat in het officiële Nederlands niet kloppen.
Ook op de vraag hoe hij dat onderscheid dan maakt tussen de type 1 en 2 zussen blijft hij het antwoord schuldig.

Net zoals jouw vraag geeft het wel aan dat we de partner van je schoonbroer of schoonzus, type 2, graag ook als familie bestempelen, net zoals we dat met type 1 doen.

Echter die benaming is er niet. Het is slechts "partner van je schoonbroer of schoonzus"