wat is precies het verschil tussen perlocutie en illocutie?

illocutie is de taalhandeling en perlocutie is wat je er mee bereikt maar hoe kan je dit duidelijk omschrijven want ik snap het niet helemaal want perlocutie en illocutie is dan toch het zelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
14.7K

Het beste antwoord

locutie is de taalhandeling zelf, het voortbrengen van klanken of schrift.

illocutie is de boodschap (b.v. bij 'weet u hoe laat het is' is de illocutie 'ik wil graag willen dat u mij vertelt hoe laat het is')

perlocutie is het effect van de taalhandeling (in het bovenstaande geval het vertellen hoe laat het is).
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorbeeldje werkt meestal inzichtelijk, daarom nog een. Je zit aan tafel en vraagt “is er zout?” Locutie: de letterlijke eigenlijke vraag, “is er zout”?
Illocutie: wat is de onderliggende boodschap, “ik wil graag het zout”
Perlocutie: de beoogde handeling, “zorgen dat iemand je het zout doorgeeft”
rose
13 jaar geleden
Ik zou denken dat de perlocutie is 'dat iemand je het zout doorgeeft' (zonder 'zorgen')