Is het Luchtaanvalfase, Luchtaanvalsfase, Luchtaanval fase of Luchtaanvals fase?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Luchtaanval-fase.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonder het streepje is het ook correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel in het groene boekje als in de Van Dale komt dit woord niet voor. Daaruit concludeer ik dat dit geen juist Nederlands woord is.

De spellingscontrole in Word zegt luchtaanvalfase
en
Google vraagt: bedoelt u luchtaanval fase?

En tenslotte de spellingcontrole van GoeieVraag: luchtaanvalsfase, luchtaanval fase, lucht aanvalsfase, lucht-aanvalsfase, luchtaan valsfase, luchtaan-valsfase, luchtaanvals fase.
Een sluitend antwoord is dus niet te geven, dus misschien toch geen officieel Nederlands woord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luchtaanval en fase zijn 2 woorden opzich..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. dan zou mijn conclusie juist zijn dat luchtaanvalfase geen Nederlands woord is.
2. als je weet dat het twee woorden zijn, waarom dan de vraag?
3. bestaat opzich ook niet uit twee woorden, dus op zich?
Sowieso niet de laatste twee opties, blijven luchtaanvalfase over en luchtaanvalsfase. In een ander woord met aanval, bijv. aanvalskracht of aanvalspositie zit er altijd een 's' bij. De meest logische optie is dan luchtaanvalsfase, maar met de tussen-s is er volgens mij niet een heel strakke regel (zeker niet het Witte Boekje).

En de laatste twee opties vallen af, omdat samenstelling in het Nederlands altijd aan elkaar worden geschreven. Zonder spatie, maar je ziet steeds meer woorden met onjuiste spatie geschreven, helaas.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zoals wildelely zegt, dat het wellicht geen officieel Nederlands woord is. Een woord hoeft niet per se in Van Dale of het Groene Boekje te staan. Het mooie van Nederlands is dat je door woorden samen te voegen, zelf nieuwe woorden kunt creëren.