Er is een zin :" hij kwam dichterbij om het beter te kunnen zien". Wat betekent " het" in de zin ? Is "het" hier een lidwoord of een object?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
Het zinsdeel ' om het beter te kunnen zien' is een bijwoordelijke bepaling. Het woordje het is hier geen lidwoord maar vewijst naar een object
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk bedankt!

Antwoorden (1)

Hier verwijst men met het voornaamwoord "het" naar iets dat in een voorgaande zin genoemd is of in een volgende zin genoemd zal worden. Dit kan een object zijn, maar dat hoeft niet. Dat hangt van de context van het verhaal af.

Voorbeeldje: Gisteravond is er ingebroken bij de buurtwinkel. Ik heb het vandaag in de krant gelezen.

Bij het gebruiken van persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden als verwijswoord gelden de volgende regels:
- hij en zijn verwijzen naar mannelijke (m) woorden
- zij en haar verwijzen naar vrouwelijke (v) woorden
- het en zijn naar onzijdige (o) woorden

In de Nederlandse taal is het niet altijd duidelijk in welke categorie het woord valt en bij twijfel moet het in een woordenboek opgezocht worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Bedoel je in de zin "Dit kan een object zijn, maar dat hoeft niet." met object een ding (zoals in het dagelijks spraakgebruik gebruikelijk is) of bedoel je een object volgens de taalkunde? In de taalkunde heeft "object" namelijk een specifieke betekenis, namelijk lijdend voorwerp of meewerkend voorwerp. Misschien doelt de vraagsteller op een object in taalkundige zin? Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Object_(ding), https://nl.wikipedia.org/wiki/Object_(taalkunde) en https://nl.wikipedia.org/wiki/Object.