Oorspronkelijk betekent gortig: korrelig vlees van varkens die aan trichine (darmwormen) lijden. Dat leek op gort (grutjes, kleine meelkorrels) en daarom is het woord daarvan afgeleid. Dat vlees was niet lekker en daardoor kreeg gortig de betekenis: vuil, smerig. Vervolgens kreeg het een figuurlijke toepassing: onzuiverheid.
Met "het (al) (te) gortig maken" wordt sinds de 18e eeuw bedoeld: het te bont maken, het al te grof maken, het lelijk door de gort roeren.

Tegenwoordig wordt ook wel gezegd dat iets al te gortig is als men het wat overdreven vindt.
Amadea
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
oorsprong verklaart de betekenis

Andere antwoorden (4)

"Dat is toch al te gortig" zou je kunnen vertalen als: "men maakt het nu wel erg bont" of "Dit is toch te gek voor woorden."

Toegevoegd na 56 seconden:
Maar oorspronkelijk betekent gortig: vuil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens onderstaande link is het afgeleid van garstig, hetgeen vervuild als betekenis meekrijgt.
13 jaar geleden
Als je van iemand een duur / groot cadeau krijgt kun je zeggen..... "Dat is toch echt te gortig", in dit zinsverband betekend het: "echt te gek" of "echt te veel".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gortig (bn): garstig, vuil
gortig (bn): bont, gek
gortig (bn): erg