Ik denk dat we allemaal wel eens de moraalridder uithangen.

Op sommige plekken waar regelgeving wordt gemaakt (politiek), wordt uitgevoerd (rechters, politie) of gecontroleerd (scheidsrechters, moderatoren ;o) wordt al heel snel het stempel van moraalridder opgeplakt. Soms hangt het samen met iemands functie om snel een mening klaar te hebben. Denk bijvoorbeeld ook aan onderwijzers en pedagogen.

Of dat terecht of onterecht is hangt af van de intentie. Voor een moraalridder is meer nodig dan iemand die zich betweterig opstelt. Een moraalridder staat m.i. ook niet open voor iemand anders zijn mening en verlangt ook van iemand anders dat hij/zij zich aanpast.

Het is soms goed om ook jezelf te herkennen als moraalridder. Bert van Dijk heeft er een leuk boekje over geschreven. Zijn visie is dat moraalridders niet bestreden moeten worden, maar getemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Moraalridders, je kent ze wel.

"U kent ze wel, mensen die u er steeds op wijzen hoe het moet of hoort. Hoe de regeltjes zijn en waar U zich maar beter aan kunt houden. Want anders...klinkt het ongezegd door in hun waarschuwing."

Dus; scheidsrechters die denken dat ze de spelregels beter weten dan de spelers, BOA's die zeggen dat je 2km te hard rijdt, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is iemand die erop BLIJFT wijzen dat iets niet mag, terwijl iedereen het doet.
"Muziek downloaden mag niet", bijvoorbeeld. Of "je mag niet door rood fietsen". Iedereen weet het, maar de moraalridder geeft niet op. Hij blijft je erop wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hersenloze mensen, die ons regeltjes van vroeger blijven voorhouden, zonder dat voor die regeltjes recente justificaties zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn net geen hersenloze mensen, maar gewetensvolle! En dat hoeven ook niet per se regeltjes van vroeger te zijn! Alsof door een rood licht rijden nu wel mag zeker.
Dat is iemand die voor andere strengere moraal-wetten hanteert dan voor hemzelf, dat is een moraalridder... Voor mij is het een energieslurper...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind 'm wel goed +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
andere=anderen? Verder: was je niet in de war met 't woord hypocriet?
Balkenende vind ik daar een voorbeeld van met het vingertje zwaaien wat goed en fout is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moraalridder is iemand, die meestal zonder veel aanhang, vurig strijdt om een idealistisch doel te bereiken.

Voorbeelden hiervan zijn milieuactivisten, kleine idealistische politiek partijen, dierenleedactivisten, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een plat woord voor een moraalridder is: regeln****r.
Iemand die anderen, tot vervelens toe, strikt op het navolgen van de regels wijst en blijft wijzen.
Mensen die 'moeten' en 'gij zult niet' als eerste woorden in hun vocabulaire hebben zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een betweter, die zijn eigen moraliteitsnormen te vuur en te zwaard op wil leggen aan anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
+1 beste beschrijving
AWM
14 jaar geleden
Vind ik ook. +1
Dat zijn mensen,die altijd willen moraliseren en aangezien ze geen paarden meer hebben,proberen ze op de vreemdste plaatsen hun gelijk te behale,coute que coute. Het schijnt dat ze zich ook op bepaalde sites bevinden,maar daar worden ze anders genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het schijnt dat ze zich ook op bepaalde sites bevinden,maar daar worden ze anders genoemd."
Heb je voorbeelden van welke sites?
Hoe worden ze daar genoemd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik dat in het midden laten?
Een moraalridder is een negatieve benaming voor iemand die mensen er - incidenteel of systematisch - op wijst, dat hun gedrag op een bepaald vlak geen schoonheidsprijs verdient.
De term moraalridder wordt in de regel gebezigd door degene die dondersgoed weet dat wat hij doet eigenlijk niet mag of kan omdat het in de regel gaat om gedrag dat schadelijk is voor anderen of voor iedereen (te hard rijden, diefstal, vervuiling, verspilling, vreemdgaan, noem maar op) in een poging de bal bij de ander te leggen en zijn eigen (wan)gedrag goed te praten. De moraalridder echter heeft in de regel goede bedoelingen, en stelt de (hoge?) standaards ook voor zichzelf.

Van een heel andere orde maar wel enigszins verwant is de waardenfascist ; dat is iemand die tot in het extreme wil bepalen hoe een ander zijn of haar leven moet inrichten teneinde ZICHZELF geen schade te berokkenen, ook wanneer de omgeving daar totaal geen last van heeft. In die categorie vind je mensen die het helemaal niet erg zouden vinden als de overheid 24/7 voor ons zou bepalen hoe we ons leven zouden inrichten, wat we wel en niet mogen eten, hoeveel we moeten bewegen, dat we niet mogen drinken of roken, hoe we ons geld uit moeten geven etcetera.

Het verschil is dat de moraalridder uitgaat van bestaande (maar wat afbrokkelende) normen en waarden, voornamelijk die leefregels die de wereld of samenleving voor iedereen leefbaarder maken, en vecht tegen egoïsme, waar de waardenfascist een soort utopisch wereldbeeld voor ogen heeft die uiteindelijk in de praktijk voor iedereen onleefbaar is, omdat ze vecht tegen 'nutteloos' plezier en genot in het algemeen, en sancties wil opleggen voor 'ongewenst' gedrag.

Een beetje meer moraalridders kunnen we in onze huidige samenleving dunkt me prima gebruiken ; waardenfascisten echter, kunnen we missen als kiespijn.