Is het "bij deze" of "bij dezen".. ?

Spellingscontrole geeft aan dat het eerste fout is maar het tweede staat zo ouderwets, toch?Of is er een goed alternatief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
12K

Het beste antwoord

Het is inderdaad bij dezen. Dit staat ouderwets, maar is ook een overblijfsel uit de tijd dat er nog naamvallen in het Nederlands waren. Het moderne Nederlands heeft geen naamvallensysteem meer, maar in 'versteende' vormen als te dezen, in dezen ('wat deze zaak betreft') en bij dezen ('hierbij, bij deze gelegenheid') is de n bewaard gebleven.

Als je 'bij dezen' te officieel of ouderwets vindt klinken, kun je het vervangen door 'hierbij' of 'bij deze gelegenheid'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is bij dezen

Toegevoegd op 23-06-2009 13:47:07
een alternatief is 'hierbij'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juiste schrijfwijze is "bij dezen". Helaas is dat een van de constructies die bijna iedereen fout schrijft, omdat het stamt uit oud Nederlands.

Toegevoegd op 23-06-2009 13:45:39
Een goed alternatief voor deze uitdrukking is trouwens "hierbij".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hangt dat af van de naamval, in dit geval -prik me er niet op vast, ik ben niet van die tijd - de derde, en zou er een N achter moeten komen.Bij dezen dus.

Omdat we echter in Nederland als sinds mensenheugenis geen naamvallen meer gebruiken, is het zo'n woord dat je echt uit je hoofd moet leren om goed te schrijven, net als te allen tijde of ten langen leste.
Het betekent zoveel als ' hierbij ' ofwel bij DEZE gelegenheid, en het ongemerkt automatisch aanvullen van de zin vervalt de voor ons volslagen betekenisloze naamval.

Op de lange duur zal die vermoedelijk helemaal gaan verdwijnen, dus dat veel mensen hem al helemaal weglaten is in de lijn der verwachting. Woorden die we maar weinig gebruiken zijn meer aan verandering onderhevig (vreemd genoeg) dan woorden die we dagelijks gebruiken. Vooral staande uitdrukkingen (dus die hun oude naamval behouden hebben in de vorige ' spellingsherzieningen' ) zullen nog wel meer gaan veranderen. Tenzij je ze heel vaak gebruikt. Een dezer dagen hoor ik zelden verkeerd doen. Of van dien aard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook "bij deze" zijn. Bijvoorbeeld in de zin: "Er zijn een aantal fanatieke antwoordgevers op Goeie Vraag. Bij deze mensen komt het wel eens voor dat ze last krijgen van ...."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan of dat je het over een persoon heb die voor paal staat, of dat je bij de bushalte staat...