Wat is de herkomst van de spreuk: "Krom is nie om, agge mar wit waorom"?

Wie heeft hem bedacht en wat is de betekenis? Komt deze alleen in de buurt van Breda voor of is hij algemener? En komt hij uit de literatuur of is het puur spreektaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet; Krom is nie krom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, krom is nie om.

Antwoorden (1)

De oorsprong van de uitdrukking lijkt eerder Zeeuws dan Bredaas. 'Om' betekent: weg. Iets wat krom is heeft net zo goed waarde als iets wat recht is. Als je de reden van het krom zijn kent kun je dat begrijpen.

Wel kan ik een ander Brabants spreekwoord vinden. 'Een goede weg krom is niet om, een kwaaie weg recht is slecht'. Betekenis: een omweg kan vlugger tot gewenst resultaat leiden dan ergens direct op afgaan.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de betekenis is zoveel als: "Het is niet erg als je met een omweg ergens naar toe gaat, als die omweg maar een doel heeft." Kennelijk is het zo'n lokaal spreekwoord dat geen enkele GV'er het kent.