Wat is correct, ?! of !? ?

Ik zie vaak of ?! staan of !? , maar welke is nou correct?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik denk zelf overigens ?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
73.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij hangt dat van de zin af maar helemaal zeker weet ik het niet.
ronron1212
10 jaar geleden
Nooit beide altijd een van beide als je dat vraagt moet je je vraag even duidelijker maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron1212 dat leek me toch wel redelijk duidelijk aangezien er of in de zin staat, wat natuurlijk een keuze aangeeft.
ronron1212
10 jaar geleden
?! of !? ?
Antoni
10 jaar geleden
Wouter240, ik denk ook dat ?! de enige juiste is. Er wordt dan een vraag gesteld (met een vraagteken) en die vraag wordt met nadruk gesteld (dus volgt er een uitroepteken). Bijvoorbeeld: Een moeder roept tegen haar kinderen: "Wie heeft die troep hier gemaakt?!" Ik kan me geen geval voorstellen waarin !? zou kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni Het lijkt alsof je mijn gedachten kunt lezen, ik dacht dus precies hetzelfde !

Antwoorden (4)

Het kan alle bij . bijvoorbeeld in de zin: Hou je mond, man met is dat eeuwige: is dat waar?!
Hij zei hou je mond man!?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
nou ik zeg niet persée dat het alle bij kan,maar het is eigenlijk dat je bijvoorbeeld dat iemand iets zegt waarvan je niet weet waarom? en dat je schrikt van wat diegene zegt en je niet weet waarom die dat zegt en dan mischien in ee verhaal of in een boek dat iemand iets zegt ik geef een voorbeeld:hallo ga weg donder op wat?! en dat is een voorbeeld over dat als iemand iets boos zegt. dus de ? is dat je niet weet waarom iemand dat zegt en de ! is het teken dat je schrikt.
Het kan allebei maar in verschillende 'omstandigheden'. Als de inleidende zin een vraag bevat: eerst het vraagteken. Als de inleidende zin een uitroep bevat: eerst het uitroepteken.

De Taaladviesdienst citerend:

Het kan voorkomen dat de citaatinleidende zin zelf een vraag of een uitroep is. In zo'n geval komt een vraagteken of een uitroepteken achter de hele samengestelde zin. Dus:

(4) Ik heb geen zin in dat voortdurende: 'Waarom mag dat niet?'!

(5) Riep hij: 'Je kunt wel ophoepelen!'?

Tot zover het citaat. Let op het aanhalingsteken (hier: de apostrof) , mag niet worden weggelaten.
Computoon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De oplossing van de bron is een antwoord op een andere vraag. De vraagsteller bedoelt gevallen waarin geen aanhalingstekens of apostrofs voorkomen, zo is mijn indruk.
Het is vraagteken-uitroepteken. Andersom mag en kan niet:

Als men dringend iets wil weten, worden er ook meer vraagtekens achter elkaar geplaatst, al is dit volgens de regels van de Nederlandse grammatica niet toegestaan. Soms worden ze gecombineerd met uitroeptekens (!), bijvoorbeeld:

Ben je helemaal gek geworden?!

In 1962 is er voor deze combinatie een apart leesteken ontworpen, de interrobang.

De interrobang (weergegeven als ‽) is een combinatie van een vraagteken en een uitroepteken. Het teken is bedoeld om een uitroepende vraag aan te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dit leek mij een juist antwoord. Jammer, dat op http://nl.wikipedia.org/wiki/Interrobang staat: "doorgaans [worden] het vraagteken en het uitroepteken achter elkaar geschreven (?! of !?)." Dat maakt mij toch weer aan het twijfelen over wat wel en wat niet juist is.
Geen van beide is correct in de Nederlandse taal. (althans niet zonder een zin in een zin waarin aanhalingstekens gebruikt worden).
Je gebruikt of een uitroepteken, of een vraagteken. De rest is iets wat je in informele teksten ziet staan waarin men zich niet aan correctheid houdt, dus daar maakt het ook niet uit welke volgorde je gebruikt mocht je het dan toch gebruiken.