Bestaan er in andere talen (Engels, Frans) meer, minder of ongeveer evenveel spreekwoorden en zegswijzes als in het Nederlands?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Lectori salutem,

Het antwoord: Engels bevat veruit het meeste en Duits pakt de net aan de 2e plaats nederlands is hierin hekkensluiter nummer 3.

Vele handen maken licht werk zegt men doorgaans, deze vraag haalde het onderste uit de kan. En alles wees dat dit een echt Sisyphus-arbeid zou worden. En dit was alleen mogelijk met verenige krachten want vele handen maken licht werk. In zo een geval telt, liever 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht. Zodoende heb ik om alle cijfers te verwerken Dhr. Griesmeel (nieuwe member) opgetrommeld. De handen moesten uit de mouwen gestoken worden. Dit is uiteraard monniken werk maar de vraag werkte dan ook op ons werkte als een rode lap op een stier.

Eisen vraag voor analyze: Taal moet officiele of nationale voertaal zijn. Taal moet in de pure vorm in dit land gesproken worden Landen onafhankelijk / deelstaat rekenen mee. Oudheid universele gezegdes worden niet worden meegerekend. (4151 Grieks/Latijn) Vanuit griek en latijn directe in taal verwoorde gezegdes uitgezonderd. Tevens werden mengtalen als zuid-Afrikaans niet meegenomen.

Aangenomen marge "nieuwe" gezegdes zijn berekend dmv steekproef engelstalige landen en gemiddeld en hierbinnen is de Globale correctie vast gesteld en vast gezet op 0.5% ten gevolge van locale geografische vocabulaire orientatie een localisering en modificatie met behoud van voertaal gezegdes. (berekening steekproef gemiddelde non "native" vervanging in correctie verwerkt).

Data werd verzameld vanaf spreekwoorden boeken in de diverse talen en met vastgestelde correctie bijgewerkt.

Ook werden recente cijfers binnen de populatie zoveel mogelijk up to date meegenomen, waar mogelijk zijn correctie voor nominale expansie gebruikt
De cijfers:

7.246.700.000 Mensen in de wereld
233 landen opgave Geohive (inclusief deelstaten en onafhankelijk)
56 landen met engelse hoofd of voertaal cq 1.850.000.000 inw.
6 landen met duitse hoofd of voertaal cq 109.300.000 inw.
4 landen met Nederlands hoofd/voertaal cq. 16.800.000 inw.

Hoeveel dan?

1). Engels cq. 26.035 Spreekwoorden + Gezegden
2). Duits cq. 12.120 Spreekwoorden + Gezegden
3). Nederlands cq. 7.214 Spreekwoorden + Gezegden

Ik hoop dat we hiermee de spijker op de kop slaan!

Toegevoegd na 1 uur:
Minder dan nederland kwam ook voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frans leek behoorlijk in de buurt van duits te zitten met meer landen maar minder basis spreekwoorden. Aangezien geen van tween goed of voldoende Frans spreken en deze taalbarriere resultaat kon beinvloeden is ter compensatie Duits bijgevoegd.
SimonV
9 jaar geleden
Fantastisch dat je dit allemaal hebt uitgeplozen! Het lijkt me inderdaad monnikenwerk. Probleem is wel dat ik het niet snap... kun je in simpele taal uitleggen hoe je erachter bent gekomen dat er zo'n 26.000 Engelse spreekwoorden bestaan? Ik vind daar geen bronnen van. In het uitgebreid online spreekwoordenboek staan ca. 20.000 Nederlandse spreekwoorden, gezegden en citaten. Die heb je ook meegerekend?
http://onderwijsplein.rocva.nl/sf/sf.cgi?37325
SimonV
9 jaar geleden
Welke spreekwoordenboeken heb je gebruikt (bron)?
De spreekwoorden uit die boeken heb je dus allemaal opgeteld? Wat een werk!
En waarom is het hierbij belangrijk hoeveel mensen bijvoorbeeld Engels spreken?