Is dit een accent? Zie beschrijving.

Ik merk dat veel presentatoren en acteurs van vooral RTL en SBS bepaalde woorden verkeerd uitspreken. Bijvoorbeeld: duizOnd, betekOnd, denkOn...

Vooral nu ik Holland's Got Talent aan kijken ben, hoor ik vooral Gordon en Robert ten Brink dit doen.
Is dit een accent, of gewoon iets dat ze zich misschien hebben aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Dat is Amsterdams.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had vroeger een aardrijkskundeleraar die zo sprak. Ik vroeg het aan mijn ouders waarom hij dat deed en die zeiden dat het Amsterdams is. Die man kwam ook oorspronkelijk uit A'dam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze articuleren niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da's niet waar, als je er goed uitziet en/ of een goede connectie hebt ben je zo binnen. waarom denk je dat veel bekende nederlanders presenteren?
Duizend spreek je uit als duizund. Nu worden de u en de o wel eens verwisseld. Bijvoorbeeld fundament mag ook zijn fondament.
Duizund klinkt ook nog iets donkerder dan duizond. Wellicht daardoor de voorkeur voor het laatste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Carlo Boszhard doet het ook veel, het is een typisch Amsterdams accent.