Wat wordt bedoeld met het haar stijlen?

keer op keer kom ik het hier tegen, maar het is me niet duidelijk wat wordt bedoeld.
gaat het hier om het in model brengen van je haar, dus stylen?
of wordt bedoeld het bewerken met de steiltang, wat je steilen zou kunnen noemen?

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Taal
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede vraag. + gezien de frequentie en de urgentie van de vragen lijkt het iets van levensbelang te zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
@kniertje, steil haar kan heel stijlvol zijn.

Het beste antwoord

http://www.nlterm.org/neoterm/neologisme_nr751.htm

Citaat: "Hoe noem je de tang waarmee je je haar kunt ontkrullen: een steiltang of een stijltang?

Voor dat soort tang kunt u zowel steiltang als stijltang gebruiken.

Als het voorwerp alleen dient om het haar steil te maken, ligt het woord steiltang het meest voor de hand. De tang is dan een voorwerp waarmee je het haar steil maakt of steilt. Zowel het werkwoord steilen als de samenstelling steiltang wordt niet in de woordenboeken en spellinggidsen vermeld, hoewel die woorden in de haarverzorging niet ongewoon zijn. Voor een steiltang komen in het Nederlands ook de woorden ontkruller en straightener voor.

Als het voorwerp bijvoorbeeld ook als krultang gebruikt kan worden, ligt het woord stijltang meer voor de hand. Met een stijltang kan het haar op verschillende manieren gestyled worden.

Voor steiltang en stijltang komen in het Nederlands nog allerlei andere synoniemen voor, zoals haarstyler, hairstyler, stylingtang en styletang. In de Grote Van Dale staat alleen het woord hairstyler. De andere synoniemen worden in de woordenboeken niet vermeld. "

Dus steiltang is geen bekend woord maar had wel zo moeten heten, stijltang is omdat steilen onder stijlen valt altijd juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
kijk, daar hebben we wat aan, steilvol antwoord :)

Andere antwoorden (5)

Met je haar stijlen wordt bedoeld dat je een stijltang gebruikt om je haar stijl (dus recht naar beneden hangend) te maken ;D
Op het plaatje zie je een stijltang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kloptdus niet. Haar recht naar beneden is steil en geen stijl. Dan zou het dus steiltang moeten heten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt een goed antwoord omdat ik vaak mijn haren stijl heb laten maken met een bepaalde stof (en daar kwam geen tang aan te pas) overigens is stijlen en stylen niet hetzelfde waardoor je 2 antwoorden krijgt als het te maken heeft met het haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stijlen is dus steilen hè, damn autocorrectie...
Men bedoelt hier mee, het haar in model brengen en heeft de Engelse uitdrukkin style naar het Nederlands proberen te vertalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/23669-je-haar-stylen-hoe-doe-je-dat.html Het is momenteel 'hip' om zo stijl mogelijk haar te hebben. En daar hebben ze gewoon een engelse term voor gebruikt; stylen, direct vertaald als stijlen. En dus ook stijltang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek nu eens de betekenissen van steil en stijl opo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha stijl haar, sommige mensen :P. Steil is altijd al een Nederlands woord geweest, in het Engels vertaald is dat straight. To style is als stijlen vertaald maar is geen directe vertaling van steil maken.
Rieneke1
12 jaar geleden
haha ik lig in een deuk hier, geen steil zo'n spraakverwarring ;)
het haar steil maken met een stijltang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de stijltang je haar stijl maken dus geen krullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
steil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even opzoeken wellicht het verschil tussen stijl en steil ?
Stijlen is eigenlijk geen werkwoord, maar het meervoud van stijl. Als je je haar in model wilt brengen, spreken we van stylen.
Tegenwoordig is het echter ook erg in de mode om het haar te ontdoen van slag of krul, en het steil te maken. Dat heet in de volkosmond steilen, en doe je met een steiltang (soort mini-tostiijzertje zonder ribbeltjes).

Daarnaast heb je - of had je in elk geval vroeger - ook nog de style-tang (spreek uit stijltang), om je haar mee te stylen, met vaak juist wel ribbeltjes / wafeltjes. En niet te vergeten de krultang.

Door deze spraakverwarring tussen style, stijl en steil die niet te horen is, in combinatie met het nogal belabberde Nederlands dat er tegenwoordig wordt gebezigd, kun je er in de regel van uitgaan dat met een stijltang bijna altijd een steiltang wordt bedoelt ; (een woord dat grappig genoeg de spellingschecker niet eens herkent :lol:) .
En op precies de zelfde manier bedoelen de meeste meisjes (het zijn meestal jonge meisjes) met je haar stijlen niet het haar in model brengen, maar letterlijk het haar steilen ; steil maken dus - ook een woord dat de spellingchecker niet herkent.

Onlogischer kan het bijna niet, maar zowel het apparaat als de handeling (die toch in de kapperswereld al een tijdje gemeengoed zijn) zijn blijkbaar nog van te recente datum om al te zijn opgenomen in de Van Dale. Jamme, want daardoor ben je zo vreselijk lang bezig met uitleggen wat het verschil tussen stylen, stijlen en steilen is.

De Van Dale kent alleen nog het inmiddels wat ouderwetse 'nederlandse' haarstyler woord hairstyler, en loopt daarmee dus hopeloos achter op de haarmode.....