Zodra er in de openbare ruimte een opstootje ontstaat over het een of ander. Maar we gebruiken het woord rel ook wel als er een ruzie die eigenlijk achter de schermen hoort in het openbaar wordt uitgvochten. Op internet bijvoorbeeld.
Eigenlijk gebruiken we in de praktijk het woord rel of relletje als er een ruzie ontstaat die publiek of omstanders trekt. Dus mensen die er bij staan te kijken of ineens actief mee beginnen te lezen of zich zelfs dan voor het eerst in een discussie werpen. (Effe mee moddergooien).

Dus helemaal los van de woordenboekbetekenis merk ik al enige jaren dat we rel gebruiken voor een ruzie tussen twee partijen maar dan met publiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ja die laatste zin vat het mooi samen hoe we het woord ook zijn gebruiken naast het woordenboek

Andere antwoorden (3)

Wanneer iets uit de hand loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men spreekt van een rel als er sprake is van een grootschalige verstoring van de openbare orde. Komt trouwens ook op kleinere schaal voor. Dan spreekt men van 'relletjes'.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rel:

* Van een `rel` wordt in de volksmond gesproken als er sprake is van wat officieel een grootschalige verstoring van de openbare orde wordt genoemd. Soms is een rel het gevolg van maatschappelijke onlust/onvrede zoals in het geval van het kroningsoproer in 1980 of rellen bij demonstraties.
Als het minder grootschalig is dan is het een relletje.

* ruzie tussen groepen mensen in het openbaar zoals `straatrellen` '

* bonje, herrie, oproer, opschudding, opstootje .

* een verstoring van de openbare rust door een menigte, meestal gepaard gaand met geweld en politieoptreden.

En ook nog:
1) Babbelaarster 2) Beroering 3) Commotie 4) Gerucht
5) Getier 6) Heibel 7) Herrie 8) Incident 9) Kabaal
10) Ondeugende bakvis 11) Onenigheid 12) Onlust
13) Onregelmatigheid 14) Oproer 15) Opschudding
16) Opschuding 17) Opstand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Deze informatie is hoogstwaarschijnlijk niet door jou zelf bedacht. In de richtlijnen staat: Geef dan wel een bronvermelding op, zodat anderen kunnen zien waar de informatie vandaan komt.