Sterrenloze, omdat Word, de VanDale en de Spellingchecker ''sterreloze'' niet herkent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is sterrenloze, omdat er altijd meerdere sterren zijn en dus wordt het in het meervoud geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is sterrenloze.

Je voegt een -n- toe aan een -e- als het zelfstandig naamwoord in het meervoud op -en- eindigt bijv. 'boerendochter, fietsenmaker'. Ster ( het zelfstandig nmw) eindigt in het meervoud op -en-, dus is het sterren.

De tussen -n- regel is overigens veranderd. Bij de oude spelling mocht er geen -n- worden toegevoegd aan samenstellingen waarvan het eerste deel een dierennaam was terwijl het tweede deel een plantkundige aanduiding bevatte, zoals paardebloem en kattekruid. Bij de nieuwe spelling plaats je de -n- wel en wordt het paardenbloem, kattenkruid, kippensoep etc. Tja, men moet wat verzinnen om het leven van een Nederlandse taalpurist nog wat opwinding te bezorgen! :P
amc
13 jaar geleden
woorden die 2 meervoudsuitgangen hebben krijgen geen tussen-n. woorden met 1 meervoud wel
zoals actetas (je kunt actes of acten zeggen) geen n krijgt
en sterrenloos of sterrenhemel wel een n krijgt