Copywriter. Ik weet wat het inhoudt. Maar...waar komt het woord vandaan? Ik bedoel, ik begrijp het "writer" deel, maar waarom copy?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Geschreven materiaal voor de krant heet vroeger kopij, in het engels copy.

Toegevoegd na 52 seconden:
De schrijver van dergelijk materiaal heette een kopij-schrijver, in het engels copywriter.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Copywriter is tekstschrijver, oorspronkelijk gebruikt voor advertenties en krantenartikelen. Hier ligt de link met het Nederlandse kopij (kopij is dat wat naar de drukker gebracht moet worden). In de loop van de tijd kan de betekenis wat zijn verschoven en hoeft de tekst lang niet altijd naar de drukker om ter plekke b.v. op de set te worden gebruikt.