Kan je zeggen: 'Ik ben op werk' of 'hij is op werk'. Of is: 'ik ben aan het werk' en 'hij is aan het werk' beter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
27.7K

Het beste antwoord

Je kunt zeggen; "ik ben op mijn werk" en daarmee zeg je dat je op je werkplek bent en je kunt wel aan het koffie drinken zijn, maar niet aan het werk.

Indien je op je werk(plek) bent en daadwerkelijk met je werkzaamheden bezig bent, dan kan je zeggen;
"Ik ben aan het werk".
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (2)

Ik zou gaan voor: Hij is op zijn werk. Dus het bezittelijk voornaamwoord ZIJN gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang het lidwoord "het" erbij staat is het zinnetje correct. Dus niet 'ik ben op werk', maar: ik ben op het werk. En niet 'hij is op werk', maar: hij is op het werk. Je bent op je werk, en je bent aan het werk. Je werk is in het eerste geval je werkgever, en in het tweede geval de werkzaamheden die jij verricht. Het zijn dus verschillende betekenissen. Maar ze kunnen beide.
Amadea