Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Uitzonderingen kofschip?

Welke zijn dat?

Toegevoegd na 40 seconden:
Of fokschaap

Toegevoegd na 2 dagen:
't moet er nog bij, 't kofschip / 't kofschaap

13 jaar geleden
in: Taal
8.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik gebruik geen kofschip en geen fokschaap, ik gebruik: XTC-koffieshop. een verspreking van mijn nederlansdocente, maar het klopt wel!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

faxen - faxte - gefaxt.
De x staat niet in 't kofschip of 't fokschaap.

Maar eigenlijk is het geen echte uitzondering, omdat de s-klank van de x weer wèl in het kofschip staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woorden waarvan de stam eindigt op x of een sj klank, die veelal van vreemde oorsprong zijn. De stam van deze woorden eindigt op een medeklinker, die niet in 't kofscip of 't fokschaap voorkomt, maar toch krijgt de verleden tijd -te(n) en het voltooid deelwoord -t.

Voorbeelden:
* Relaxen → Ik relaxte
* Crashen → Ik crashte
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
"Als de op twee-na-laatste letter van de infinitief een stemloze medeklinker is, (dus p, t, k, f, s, sj, ch of x) krijgt de verleden tijd -te(n) en het voltooid deelwoord -t.

De meeste van deze medeklinkers staan in "'t kofschip" of "'t fokschaap". De medeklinkers sj en x, die er niet in staan, zijn veelal van vreemde oorsprong.

Bijvoorbeeld:

* Relaxen → Ik relaxte
* Douchen → Ik douchte
* Crashen → Ik crashte "

http://nl.wikipedia.org/wiki/D/t-regels

"'t Leukste woord als tegenhanger van 't kofschip (of t fokschaap) is het ezelsbruggetje 'bromvliegzwaan'. Hier is het omgekeerd: alle woorden met een stam die eindigt op een medeklinker uit dat woord krijgen een d in het voltooide deelwoord: Ebben - het water is weggeëbd."

http://www.collegenet.nl/collegedoc/index.php?document=2229&session=
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding