Bezorgd, met een D, T of DT?

"De ochtendkranten zijn bezorgd"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
147.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je schrijft is prima !! * bezorgdt bestaat niet
* bezorgt (hij bezorgt, zij bezorgt, de bakker bezorgt etc.)

* bezorgd (hij heeft bezorgd, de kranten zijn bezorgd, het
pakketje wordt bezorgd)
-> bezorgd wordt hier als voltooid deelwoord gebruikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik raak wel bezorgd als ik dit soort vragen tegen kom...

Het beste antwoord

Het werkwoord is 'bezorgen'.

De stam is dus 'bezorg'.

Voor het voltooid deelwoord kijk je of de stam eindigt op één van de medeklinkers in 'T FoKSCHaaP. (Of 't kofschip, of XTC-coffeeshop.) Dat is niet zo, dus eindigt het voltooid deelwoord op een 'd'.

De ochtendkranten zijn bezorgd.

Voltooid deelwoorden eindigen trouwens nooit op 'dt'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, XTC-koffieshop natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het mooi uitgelegd, maar ik blijf het raar vinden dat die krant zich zorgen maakt.... ;-))

Andere antwoorden (9)

Bezorgd is juist. Mijn Nederlands is niet zo goed als mijn Engles, maar hier is het bewijs:

Google het woord "Bezorgdt" en je vindt 969 resultaten.
Als je "Bezorgd" zoekt, vind je 1,540,000 resultaten!
En "Bezordt" gebruik je in "Hij bezorgt, zij bezorgt...".
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoekresultaten van Google zijn geen bewijs van een goede spelwijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij krijg je toch een plusje, want het zoeken van de hoeveelheid resultaten bij Goggle geeft inderdaad vaak een indicatie van juistheid.
Ik doe dat altijd bij duitse naamvallen, zodat ik weet of het wel of niet voorkomt door het aantal resultaten bij
diverse constructies te testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rubro
"bezorgt" geeft 1.850.000 hits
"bezorgd" geeft 1.600.000 hits
De krant wordt dus bezorgt???? Trouwens, hoe meer mensen niet correct spellen, des te meer onjuiste hits in Google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK bein me nu toch een beetje bezordgdtt om jullie t maken. Een bezorgte GVer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Arno
Ik geef een plusje voor het idee om via de zoekresultaten
van Google een indicatie van juistheid te krijgen.
Dat heeft mij al vaak bij Duits geholpen.
Ik hoef toch niet serieus in te gaan op je opmerking, hoop ik hè? @Moolkeesje
Bedankt voor je bezorchdtheit :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoera we zijn geret! =þ
Het zijn de bezorgDe kranten dus met een 'D'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bezorgd dat hij de krant niet op tijd bezorgt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenwoordige tijd = bezorgt, verleden tijd bezorgd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt als een bus, alleen is het in zijn voorbeeldzin de voltooide tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal niet, want tegenwoordige
tijd is ook: ik bezorg.
En verleden tijd is bijv: ik/ hij bezorgde
Het is een voltooid deelwoord in deze context dus D is het juiste antwoord. Als er staat de jongen bezorgt de ochtendkranten, dan is het een werkwoord dus t
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Bezorgd" is goed. Bij zwakke werkwoorden geldt in dit geval, dat de laatste letter voor de d, de g dus, niet valt binnen de letters van "'t kofschip". Staat de letter er wel in, dan komt er een t achter.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zit nog wel een addertje onder het gras. "Verbaasd" is wel met een d, want dat komt van het werkwoord "verbazen" Die z staat niet in "'t kofschip".
13 jaar geleden
Dat ligt er aan hoe je het gebruikt; bijvoorbeeld:
1. De krant is bezorgd.
2. Ik ben bezorgd of dat wel goed gaat.
3. De jongen bezorgt de krant.

In zin 1 en 2 is "bezorgD" een voltooid deelwoord ("is bezorgd", "ben bezorgd"); wat er gebeurt is voltooid. Bij een voltooid deelwoord staat altijd een ander werkwoord ( "is" en "ben").

In zin 3 staat "bezorgT" in de ONvoltooid tegenwoordige tijd - wat er gebeurt is nu gaande.

Dus:
- voltooid: met een D
- onvoltooid: met een T
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpelste om te gebruiken is de kofschip bij voltooid deelwoord en als het een woord in het heden is is het gewoon met een T

Bijvoorbeeld: Gisteren heb ik een pakket bezorg (g is geen letter van het kofschip dus) d. En ja dan als je het als een bijvoeglijk naamwoord gaat gebruiken is het gewoon een simpele E erachter.

Vandaag heb ik het pakket bezorgt. (heden + t)

Ik zelf haat de Nederlandse spelling URG Maar soms heb ik mijn momenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt aan ons bezorgt.