is het voorderest of verderrest?

Ik dacht namelijk dat het voorderest was maar hoor heel vaak mensen zeggen verderrest.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
20.2K

Het beste antwoord

Het is: "voor de rest".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Niet helemaal "dus toch". Het is niet "voorderest", maar "voor de rest". Is dat trouwens modern, om dingen aan elkaar te schrijven die niet aan elkaar horen? Ik lees ook steeds vaker "ik ben opzoek naar ...". Of zijn de spellingsregels veranderd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het valt mij op dat er zéér veel nederlanders slecht zijn in hun moederstaal.......grammaticaal klopt er vaak niets van ook in kranten staan soms van die rare zinnen dat je ze soms 2x moet lezen om te begrijpen wat ze bedoelen buiten de taalfouten die er dan ook nog instaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan de interpunctie....
Computoon
10 jaar geleden
Ik denk dat nogal wat fouten veroorzaakt worden door een slordige uitspraak. "Me broer zegt..." in plaats van "M'n broer zegt..." (wat we schrijven als 'Mijn broer zegt...') Jaren geleden kwam ik in een regionaal dagblad een fout tegen die ook het gevolg is van zo'n slappe uitspraak. De journalist schreef over een 'surfer' maar bedoelde een 'server' terwijl het verschil in die woorden in de uitspraak toch te horen zou moeten zijn. Hij had kennelijk de computerklok horen luiden maar de klepel nog niet gevonden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zo las ik eens een artikel over een roeiboot die was omgeslagen op het Randmeer. Volgens de journalist ging het om een behoorlijk stabiel boottype, namelijk een Zephyr. Pas nadat ik even had nagedacht, kwam ik op het idee dat de journalist het over een C4 had. C is het boottype (inderdaad behoorlijjk stabiel), 4 is het aantal roeiers. Toch valt het "opzoek" dat ik eerder noemde mij op. Dat is geen kwestie van slordige uitspraak. Net als "perongeluk". Er is geen enkele reden om die overduidelijk losse woorden aan elkaar te schrijven. Ik vraag me soms echt af of de spellingsregels zijn veranderd. Misschien moetik in devorige zin wel 'echtaf' schrijven, of 'afof'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo heb ik ooit op een teletekstpagina gelezen over boten in een schudsluis :-)
Opzoek wordt door spellingcheckers niet geregistreerd, omdat het wel een goed woord is (omdat ik dat opzoek). Dat heeft er vast mee te maken.
Computoon
10 jaar geleden
En wat dacht je van de "blindegeleidehond" (voer het woord maar eens in op Google)? Met begeleiding door zo'n dier ben je toch dubbel gehandicapt.
Van een 'invalide toilet' (al dan niet met spatie ertussen) zal ik me maar geen voorstelling maken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je bedoelt de "blinde geleidehond". Een blinde(n)geleidehond is volgens mij de normale aanduiding voor zo'n helpende viervoeter. Volgens mij heeft Onze Taal enkele juweeltjes verzameld. Ik kan me de krantenkop "Scheidsrechters te kort" nog herinneren.
Computoon
10 jaar geleden
Het bedoelde dier mag alleen als blindengeleidehond worden gespeld. Wat jaren geleden bood een organisatie een cursus 'naakt schilderen' aan. Niettemin mochten de cursisten gekleed verschijnen. Onze Taal ken ik, heb er een abonnement op. "Ruggespraak" heet die (achter) pagina met uitglijers.