Worden bij het onderwijs Nederlands nog wel eens ezelsbruggetjes gehanteerd?

Dit kan helpen bij het goed toepassen van de 'd' en de 't', waarmee kennelijk zo veel mensen moeite hebben.
Als je bijv. 'hij loopt' (stam + t) als basis neemt, weet je gelijk dat het 'hij bestelt' en 'hij vindt' is, enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (2)

T'k(o)fsch(i)p is mij aangeleerd. Als de laatste letter van een woord in t kofschip staat eindigt het woord met een t.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier 't kofschip, maar dat komt bijna op 't zelfde neer! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is: 't ex kofschip. De x doet ook mee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't fokschaap (vroeger geleerd)
schaftkip
schijtkopf :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze regel helpt niet bij veel werkwoorden zoals: hij bestelt of hij heeft besteld.
D of T?
Ja, dit is dé oplossing voor je spellingproblemen

Werkwoorden met een D

Een D gaat altijd mee.

Als er in een werkwoord een D zit blijft hij altijd.

Voorbeelden:
worden
vinden
houden

De D blijft altijd:
ik word, jij wordt, word jij, zij wordt.
ik vind, jij vindt, vind jij, zij vindt.
ik houd, jij houdt, houd jij, zij houdt.

Altijd blijft die D.
Soms komt er een T achter. Je kunt het niet horen.
Daar is een trucje voor: gebruik het woord LOPEN

Kijk maar naar het verschil:
jij wordt jij loopt
word jij loop jij

Als je loop zegt hoor je geen T, dus schrijf je hem ook niet achter de D

Branden = D woord: De D blijft altijd.

Het huis brandt af.
Het huis loopt af. Dus ook een T achter de D.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Als de stam eindigt op f + s.
Veranderen die in het meervoud resp. in een v of z dan is de T niet van toepassing (wordt dus een D).
Eindigt de stam op een o of i, dan wordt het ook een D.
In dat geval heb je dus even niets aan 't kofschip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm dit antwoord gaat niet over het kofschip maar over de D die je niet "hoort" als er een T bij komt. Of iig je hoort het verschil niet. Was het niet zo dat je naar de "wij-vorm" moest kijken bij kofschip regel? geloven (v zit niet in kofschip dus d)
geloof
geloofd Ben niet zeker van zaak, dus discussie is welkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag was niet hoe die regeltjes werken maar of ze op de Nederlandse/Vlaamse scholen ook gedoceerd worden.