Kanis is ook een vismand maar of het daar iets mee temaken heeft netzoals bijvoorbeeld viswijf... ik heb geen flauw idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kanis (of kanes) is een rond mandje met deksel, door vissers gebruikt. Het woord is waarschijnlijk een verbastering van het Latijnse 'canistrum'(=rieten korf) of het Griekse kane (=riet). Om zijn ronde vorm wordt het hoofd ook wel kanis genoemd.
Uitdrukkingen: 'op zijn kanis krijgen', 'zijn kanis houden'.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Gunnink. Je weet wel, van dat koffiemerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk het antwoord dat ik had willen geven. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, of heel veel mensen met een gebrekkige oog-handcoördinatie. Alleen jammer dat ik altijd die mensen tref bij mijn antwoord.
Amsterdams voor mond/gezicht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gebruikten vroeger op school het woord KANEN voor ETEN. Ik dacht dus dat KANIS het instrument is waarmee je eet, je mond dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi staaltje volksetymologie...
Canis = latijn = hond