Hoe weet ik wanneer ik een woord uit elkaar of aan elkaar moet schrijven?

Bijvoorbeeld: Beautyproducten beauty producten weekgeld of week geld, spatiebalk of spatie balk? Kan iemand mij het in makkelijke zinnen uitleggen, want ben er niet goed in haha

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (3)

In alle voorbeelden die jij geeft worden de woorden aan elkaar geschreven. In het Nederlands wordt dit feitelijk altijd gedaan met bij elkaar behorende woorddelen. Het zijn samengestelde woorden, en wat je bedoelt is moeilijker te begrijpen als je de delen van dat woord met spaties scheidt. Dus je schrijft gewoon schoonheidsproducten, weekgeld, en spatiebalk.
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Correct. Het leest heel vervelend wanneer mensen woorden uit elkaar trekken. "Mijn broer loopt op het voet bal veld", krijg je dan. Tip voor als je twijfelt: spreek het woord uit met een lange pauze tussen de delen in. Klinkt de zin dan langzaam maar nog wel goed, dan schrijf je de woorden uit elkaar. Klinkt de zin dan raar, dan schrijf je de woorden aan elkaar. Probeer maar: "Ik druk op de spatiebalk" klinkt goed, en "Ik druk op de spatie   ...   ...   ...   ...   ...   balk" klikt raar. Dan denk je dat je op de spatie drukt, en komt later ineens het woord "balk" zomaar uit de lucht vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er van af: Ik krijg over een week geld; mijn maandsalaris wordt dan gestort.
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep, dan heeft "week geld" een heel andere betekenis dan "weekgeld". Je ziet dan ook dat je wel een pauze kunt laten vallen tussen "week" en "geld", maar niet tussen "maand" en "salaris".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Engelse termen worden veel eerder met spatie geschreven dan Nederlandse of Duitse. In het Engels zou het bijv. beauty products zijn.
Je ziet vaak in het Nederlands gebruikte Engelse termen die dan aan elkaar geschreven worden. Dat voelt en staat niet goed.
Op de site van Signalering Onjuist Spatiegebruik staan talloze voorbeelden en de uitleg hoe het moet. De meeste mensen schrikken van lange woorden en zetten er een spatie in, maar het is b.v. Mexicaansegriepprik, En met kerst een je konijnenbouten. Met een spatie poepen ze en dat bedoel je niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook onderstaande bron.
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/trefwoord/aaneenschrijven