Wat is de etymologie van ‘ademen’?

een jaar geleden
in: Taal
1.7K
Amadea
een jaar geleden
Of het houdt verband met Adam, zie https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/44505/woord-adem-afgeleid-naam-adam/

Antwoorden (3)

een jaar geleden
lwdl_9000
een jaar geleden
Dank u wel
N. van Wijk (1936 [1912]), Franck's Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal, 2e druk, Den Haag
ademen, asemen ww. Reeds mnl., ohd. (âtumôn) mnd., ags. (æ̂ðmian).
fremar
een jaar geleden
lwdl_9000
een jaar geleden
Dank u wel
De herkomst van ademen is het Oudindisch: átman = adem, ziel.
In de Bijbel staat 'adem' voor het levensbeginsel: alles wat adem heeft (Ps. 150:6) = alle levende wezens, met name het mensdom, al wat ademt.
Adem is ook de wind, als bezielende kracht. Zoals in: de adem Gods (Job 4:9) en: de adem der poëzie.
Bron: Van Dale.
/d
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Maar de bijbel is geschreven in het Hebreeuws en gebruikt voor adem een heel ander woord.
Verder, strikt genomen komt ademen niet van het oud-indische atman, maar komen beide woorden van een nog ouder proto-indo-Europees woord.
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Oudindisch is de bron. Oudindisch is hetzelfde als proto-indo-Europees. Proto betekent: oer.
tinus1969
een jaar geleden
@SentWierda, klopt niet. Oudindisch is NIET hetzelfde als proto-indo-Europees. Proto-indo-Europees (PIE in het jargon) is een taal waarvan zowel Oud-indisch (later oa. Sanskriet/Hindi/Urdu, alsmede Farsi) als de meeste Europese talen zijn afgeleid. PIE werd waarschijnlijk gesproken in de steppen van de Oekraïne en omgeving, mogelijk (ook) Turkije.