Weet iemand waarom je Zutphen met ph schrijft? In brieven uit halverwege de vorige eeuw zie je ook de spelling met een f, dus Zutfen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

De oorsprong van de naam Zutphen is Zuid-Veen, vandaar waarschijnlijk het door de tijd heen verbasterde Zutfen. De enige verklaring die ik heb kunnen vinden voor de huidige schrijfwijze Zutphen is de vroegere verlatijnsing van de naam Zutfen naar Zutphania. Weer terug vernederlandst werd dit Zutphen.