WAAROM VALLEN HOOFDLETTERS MEER OP DAN kleine letters?

Komt dat doordat het op een harde uitroep lijkt: HE HIER KOMEN JIJ! ?
Of komt dat doordat een letter meer oppervlakte heeft?
Of is er nog een alternatief?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

1) ze vallen meer op omdat ze groter zijn

2) ze vallen meer op omdat ze minder vaak gebruikt worden in zinnen in de normale Nederlandse taal.

3) ze zijn bedoeld om de nadruk op iets te leggen, dat wordt je vanaf kleins af aan al verteld, waardoor je, als je ze tegenkomt, meteen al beseft dat ze eruit springen.

4) ze vallen meer op omdat ze de zin als het ware onderbreken.. "een zin als jantje ging BUITEN spelen" legt al gauw de focus op buiten, omdat de rest van de zin gewoon kleine letters zijn.

5) de "flow" van letters is bij kleine letters in mijn ogen beter.. voor mijn gevoel sluiten de kleine letters beter op elkaar aan als hoofdletters, dus een woord als
'boom" en "BOOM"
valt minder op en lijkt natuurlijker als je het in kleine letters schrijft.
hoofdletters sluiten minder goed op elkaar aan, zeker aangezien ze bedoeld zijn als eerste letter van een zin, niet als aaneengesloten letters die een heel woord vormen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ligt eraan. Als je de hele tijd schrijft in hoofdletters en 1 woord daartussen schrijf je met kleine letters, dan zou dit woord er eerder uitspringen... Het gaat dus om de minderheid. Doordat je hoofdletters minder gebruikt dan de kleine letters vallen deze eerder op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof niet dat je gelijk hebt. Ik heb altijd het idee dat als iemand een heel verhaal in hoofdletters schrijft dat dat heel schreeuwerig overkomt. En om kleine letters te lezen tussen hoofdletters moet je juist meer moeite doen. Ik tenminste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
DIT WAS SIMPELWEG HET eerste WAT ER IN MIJ OPKWAM. IKZELF HEB HET NU UITGEPROBEERD IN DEZE REACTIE EN IK MOET TOCH ZEGGEN DAT IK VIND DAT IK GELIJK HEB...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
IK DENK WEL DEGELIJK dat DHR KOLIUS GELIJK HEEFT STERKER NOG HET VALT WEL BETER OP...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
HA HA HA
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet waar kolius: WEETJE, ER KOMT EEN NIEUWE JONGEN BIJ ONS IN DE KLAS.’ ZEI DENISE TEGEN LISA. ‘HOPELIJK IS HIJ KNAP, LIEF EN SLIM, DAN PASSEN WE ECHT BIJ ELKAAR.’ ANTWOORDDE LISA. ‘JA, DAN HEBBEN WE NOG ZO’N NERD IN DE KLAS.’ ZEI DENISE LACHERIG. LISA KEEK HAAR BOOS AAN. ZE WERD ALTIJD NERD GENOEMD, ALSOF DAT LEUK WAS. ‘LACH MAAR, MAAR IK HEB LATER EEN BETERE BAAN dan JOU.’ SCHREEUWDE ZE ZOWAT. ‘SORRY HOOR, IK WIST NIET DAT EEN NERD IN MIJN OOR GING TETTEREN.’ ZEI DENISE ZO HARD DAT DE HELE GANG MEE KON LUISTEREN. ER SPRONGEN TRANEN IN LISA’S OGEN. ‘GEMENERIK, IK WIL JE nooit MEER ZIEN.’ RIEP ZE. EN ZE RENDE HARD WEG. ‘WAT KIJKEN JULLIE ALLEMAAL, IK HEB TOCH NIKS FOUTS GEDAAN.’ VROEG DENISE VERBAASD. EEN PAAR KINDEREN HAALDEN HUN SCHOUDERS OP EN GINGEN DOOR WAAR ZE MEE BEZIG WAREN. TOEN GING INEENS DE DEUREN VAN DE GANG OPEN. ER STOND EEN KNAPPE JONGEN. HIJ HAD EEN BRUIN TINTJE EN BLOND HAAR. HIJ HAD EEN ROOD SHIRT MET EEN ZWART KORT BROEKJE EN ZWARTE SLIPPERS AAN. ‘WAUW, WAT EEN LEKKERDING.’ ZEI DENISE NET IETS TE HARD. ‘DANKJEWEL, IK HEET BRANDON. IK BEN NIEUW HIER.’ ZEI BRANDON MET EEN KNIPOOG. ‘OEPS, HET FLOEPTE ERUIT. IK HAD HET NIET IN DE GATEN, IK BEN DENISE.’ ANTWOORDDE DENISE. BRANDON LIEP DOOR. HMM, WAAR WAS NOU DIE INFORMATIEKAMER. DAAR KREEG HIJ ALLE INFORMATIE DIE HIJ NODIG HAD. HIJ KEEK OM ZICH HEEN EN ZAG EEN MOOIE, BRUINHARIGE MEID ZITTEN. HUILT ZE NOU, DACHT HIJ. ‘HALLO, IK BEN BRANDON. IS ER WAT?’ VROEG HIJ. ‘IEDEREEN VIND MIJ EEN NERD, ALLEMAAL OMDAT IK MIJN BEST DOE.’ ANTWOORDDE LISA. ‘MAAR dat IS TOCH JUIST GOED.’ VROEG BRANDON. LISA KEEK HEM MET BETRAANDE OGEN AAN. ‘BEN JIJ NIEUW HIER?’ VROEG ZE. ‘JA, IK VOEL ME EEN BEETJE EEN BUITENBEENTJE.’ ANTWOORDDE HIJ EN HIJ KEEK LISA VOORZICHTIG AAN. ‘IK VIND VAN niet. JIJ BENT DE JONGEN VAN MIJN DROMEN. OEPS.’ ZEI LISA EN ZE RENDE WEG. ‘HOE KON IK ZO STOM ZIJN, NOU VIND HIJ MIJ WAARSCHIJNLIJK EEN OEN.’ PRAATTE ZE IN ZICHZELF. HAAR OGEN BEGONNEN WEER TE TRANEN. WAAROM HAD ZIJ NOU ALTIJD DIE BLOOPERS, WAAROM NIET EEN ANDER. ‘LISA, WACHT.’ RIEP DENISE. ‘LISA, WAT IS ER?’
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet nu zoeken naar een klein woordje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eeeuh en ik heb het niet zelf zitten te verzinnen en in zitten te typen :D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de woordjes "dan", "nooit" en "niet".... ik dacht dat ik maar 1 woordje hoefde te zoeken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en "dat" tja ik deed me nu toch de moeite om het verhaal helemaal te lezen ;-)
Ik denk inderdaad dat het oppervlak van de letters groter is, waardoor je het dus makkelijker ziet. En juist daardoor lijkt het gelijk op schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De letters zijn gewoon groter, en dus opvallender. Ik ben echter van mening dat het uitsluitend gebruik van hoofdletters averrechts werkt. Door uitsluitend hoofdletters te gebruiken mis je de klank en intonatie in een zin....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
allebei, maar hoofdletters hebben ook meer doorlopende lijnen in plaats van de zachte rondingen van kleine letters, dat zorgt er denk ik voor dat ze meer opvallen en dat ze er 'harder' uitzien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon een kwestie van contrast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze ook groter zijn en gebeiteld en meer gestructureerd. In de drukkerswereld spreekt men dan van KAPITALEN of BOVENKASTLETTERS die breder en dikker zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beide denk ik, het oppervlakte is groter waardoor het meer opvalt en de harde uitroep trekt eerder je aandacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat we gewend zijn in kleine letters te schrijven waarbij de afspraak is zinnen en namen met een hoofdletter te beginnen. Daardoor wennen we aan de nadruk die een hoofdletter geeft.

En er spelen ook andere dingen nog een rol. Zoals de verhouding in grootte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al het voorgaande zal wel kloppen. Ik weet wel dat ik het VERMOEIEND lezen vind als er te veel met hoofdletters gewerkt wordt. Dan heb ik de neiging om die woorden Met meer NADRUK te lezen. Ik denk dat we daarop GECONDITIONEERD zijn. Daarom heb ik zo'n HEKEL aan bijv. 'privée' en 'story' want die doen dat VOORTDUREND!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoonweg omdat dat dat niet normaal is, normaal is kleine letters. Een auto in de sloot valt op een auto op de weg niet.