Waarom zeggen mensen dat als een spiegel breekt, het ongeluk brengt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
41.6K

Het beste antwoord

Dat is bijgeloof.
Een spiegel breken zou zeven jaar ongeluk betekenen. Dit geloof is afkomstig uit de tijd van het Romeinse Rijk; de weerspiegelingen zouden een reflectie van de ziel zijn, en een gebroken spiegel tastte de ziel aan. Vroeger veronderstelde men dat het lichaam elke zeven jaar van fysiologische samenstelling zou veranderen. Daardoor dacht men dat een periode van ongeluk automatisch zeven jaar in beslag nam.
Spiegels die niet werden gebruikt, moeten worden afgedekt; ze zouden de bliksem aantrekken. Ook in het huis van een overledene moest men de spiegels afdekken, om twee redenen; De dood zou de menselijke ijdelheid immers toch doorbreken, en de overleden ziel zou andere zielen met zich kunnen meetrekken.
Volgens het Amerikaanse bijgeloof kon een ongehuwde vrouw haar toekomstige echtgenoot in een spiegel zien. Daar was wel een bepaald ritueel voor nodig. Het moest op de vooravond van Allerheiligen, Halloween, gebeuren. Wanneer ze om middernacht met een brandende kaars in de hand in een spiegel keek zou het gezicht van haar toekomstige partner (liefde) verschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit bijgeloof.

Als je een spiegel breekt kun je zeven jaar ongeluk verwachten.

Vroeger was het gebruikelijk dat in een huis waar een overledene lag opgebaard de spiegels werden afgedekt. Een spiegel weerkaatst namelijk niet alleen het uiterlijk, maar ook de ziel van een mens. De zielen van de overlevers werden zo moeilijk herkenbaar gemaakt om vergissingen te voorkomen. Wie een spiegel breekt loopt een grote kans dat zijn ziel gescheiden wordt van zijn lichaam, en dat betekent de dood. De ongelukkige die toch een spiegel uit zijn handen laat kletteren moet de stukken over zijn schouder in stromend water gooien. Scherven van gewoon glas brengen juist geluk, omdat door het geluid van brekend glas de boze geesten worden afgeschrikt. Daarom vertrapt een joodse bruidegom tijdens de huwelijksplechtigheid een glas.