Komt er een "s" achter iets + bijvoeglijk naamwoord in de vergrotende trap?

Ik heb iets blauwS aan/niets blauwS aan/veel blauwS aan, etc. Na iets, niets, veel, meer, minder, genoeg... en waarschijnlijk nog een paar andere waar ik even niet op kan komen op het moment, moet je een 's' achter het bijvoeglijk naamwoord plakken. Hoe zit dat als deze in de vergrotende trap staat?

'Ik heb iets blauwerS aan dan zij?'' .. deze klinkt wel goed.
''Ik heb iets spannenderS gedaan?'' ? deze klinkt heel raar naar mijn gevoel... *bedenkt nog eentje* 'Jij draagt iets donkerders dan zij' ... Ik begin nu een patroon te zien: als het eindigt op 'der' komt er dan niets achter in de vergrotende/overtreffende trap? Mij lijkt dat in de overtreffende trap helemaal niets erbij komt.

Is dit trouwens ook standaardtaal in België? Ik hoor vaak ''iets + mooi' zonder 's' eraan op de Vlaamse televisiezenders en vandaag ook 'dat is iets mooi' uit de mond van mijn Vlaamse docent.

Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achter mooi hoort een s, zal idd dialect zijn of Vlaams.
Hier zeggen ze, als ze iets vergeten zijn: ik heb het niet bij. Me wordt dan achterwegen gelaten.

Antwoorden (4)

Toch is, ook in de vergrotende trap, het gebruik om er een S aan te plakken. Iets groters, hogers, kleiners, blauwers, lelijkers, spannenders, vreselijkers... Noem maar op. Je bent dus gewoon goed bezig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zegt: 'Ik heb iets spannender gedaan dan jij' zegt spannender iets over het werkwoord en niet over dat 'iets'. Je hebt dan hetzelfde gedaan, maar jij deed het spannender. Als je iets spannenderS gedaan hebt, heb je iets gedaan wat spannender was en zegt het dus wel iets over dat iets.
Maar je doet iets niet spannend, dat klink niet.

Even een voorbeeld:
- Jantje maakt iets groters dan Pietje.
Nu is 'groters' bijvoegelijk en zegt het wat over 'iets'. Jantje maakt iets, wat groter is dan hetgene dat Pietje maakt.
- Het mooie meisje zingt.
In bovenstaande zin is 'mooie' ook bijvoeglijk. Misschien zingt het meisje wel heel erg vals, dat doet er niet toe. 'Mooie' zegt iets over het meisje.

-Jantje maakt iets groter dan Pietje.
In dit geval maakt Jantje iets wat groter is dan Pietje. 'Groter' is hier bijwoordelijk. Dat wil zeggen dat het iets zegt over het werkwoord. Net als in de volgende zin:
- Het meisje zingt mooi.
Misschien is 'het meisje' wel spuuglelijk. Ze zingt in ieder geval mooi. 'Mooi' zegt nu iets over het werkwoord en is dus bijwoordelijk gebruikt.

Een ander voorbeeld:
- Ik teken iets groens.
In dit geval is groens ook bijvoeglijk bij 'iets'. De 'ik' in de zin heeft bijvoorbeeld een grasveld getekend. Dit is iets groens. Maar het kan zo zijn dat de 'ik' het grasveld met een grijs potlood heeft getekend. 'Groens' is bijvoeglijk bij 'iets' en dus eindigt het op een 's'.
- Ik teken iets groen.
Nu tekent de 'ik' iets in het groen. Dat kan ook een hond zijn, maar het is met een groen potlood getekend. Nu is 'groen' bijwoordelijk en zegt het iets over het werkwoord.

Als je de vergrotende trap bijvoeglijk gebruikt als naamwoordelijk deel van het gezegde, schrijf je het zonder 's':
- De hond is groter dan de kat.
Als je het bijvoeglijk naamwoord vóór een werkwoord wil zetten, gebruik je vrijwel altijd de overtreffende trap:
- De grootste hond.
De vergrotende trap gebruik je namelijk vrijwel alleen in een vergelijking, dus 'groter dan..'

Toegevoegd na 2 minuten:
- Ik teken iets groen. > Eigenlijk zou je 'teken' hier moeten vervangen door 'kleur', maar ik hoop dat het zo wel duidelijk is voor je.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder sluit ik me bij andraman aan en is het antwoord op je vraag dus gewoon ja. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt de stellende trap'(snel),
vergrotende trap (sneller)
overtreffende trap (snelst)

De vergrotende trap maak je door achter het bijvoeglijke naamwoord -er- te zetten ; zacht(er), groter, donkerder.
De overtreffende trap maak je door achter het bijvoeglijk
naamwoord - st- te zetten; groot(st), donkerst, zachtst.

Let op!
Bijvoeglijke naamw. die eindigen op -r, krijgen bij de vergrotende trap niet - er- maar -der-.(zwaar-zwaarder)

Er zijn echter een paar uitzonderingen op deze regel;
goed - beter - best,
veel - meer - meest,
weinig - minder- minst.

de woorden 'meer' en 'meest' gebruik je alleen bij lange of moeilijk uit te spreken woorden, of omergens de nadruk op te leggen.

Meer;
kan je gebruiken in plaats van -er- om zodoende 3 toonloze klanken achter ekaar te vermijden;
onvriendelijk wordt meer onvriendelijk,
uitdrukkelijk wordt meer uitdrukkelijk.

Meest;
Wordt gebruikt bij woorden op -isch, -sk, -st en -sd, omdat ze eenvoudigweg niet uitspreekbaar zijn met -st-;
logisch-logischer- meest logisch (logischst kan je alleen uitspreken met 1+ liter bier achter je kiezen(^0^),
bruusk-bruusker-meest bruusk,
gewiekst-gewiekster- meest gewiekst,
vast- vaster- meest vast.
verbaasd-verbaasder-meest verbaasd.

Toegevoegd na 15 minuten:
Zodra er -zo- staat gebruik je 'als',
net zo groot als, driemaal zo groot als, bijna zo groot als...
Bij -hetzelfde/dezelfde- gebruik je 'als' ,
Dezelfde hoeveelheid als,
Bij -even- gebruik je 'als',
even groot als,

Bij de vergrotende trap gebruik je 'dan'.
groter dan, beter dan, meer dan. donkerder dan, blauwer dan...
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is gewoon een uitleg uit het boekje over de vergrotende en overtreffende trap. Het is echter totaal geen antwoord op de vraag.
Hoe het in het Vlaams hoort, weet ik niet maar in de vergrotende trap komt er idd gewoon een s achter wanneer er 'iets' voor staat. Iets mooiers, iets spannenders, iets donkerders... Allemaal goed!