Klopt het dat elk beroep en alles wat je kan zijn je met "de" schrijft?

De ober, de bouwvakker, de boer, de juffrouw, de kaas, de kerstman. Je schrijft het allemaal met de. Klopt dat? Want ik ben altijd op zoek naar trucjes om de en het uit elkaar te halen

Mijn moeder zei: het kindermeisje. Maar dat komt door die laatste "je"
Het obertje, het bouwvakkertje.
De kindermeid

Toegevoegd na 1 minuut:
En was dit al heel lang bekend (denk het wel)
't is mij tenminste nooit geleerd..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Ja, dit klopt.
http://lestbest.blogspot.com/2008/10/nederlands-in-gebruik-lidwoorden-4.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja dat klopt helemaal... de beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag, ik heb ff zitten denken en het is inderdaad zo... Nooit bij stil gestaan eigenlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt, kan geen beroep met het bedenken, ik denk verder dat dit een weetje is. In ieder geval is het mij ook nooit verteld. Het is wel een interessante vraag in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel logisch als je je realiseert dat een lidwoord te maken heeft met het geslacht van het zelfstandig naamwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo? De vrouw, de man, de tafel, de banken
vrouwlijk, mannelijk, onzijdig, meervoud,
allemaal met de? Ik snap je niet helemaal..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zat ik ook te bedenken. Een persoon is altijd "de", mannelijk of vrouwelijk dus.
Of anders gezegd, een persoon zal nooit het onzijdige "het" als lidwoord krijgen. +1 voor mjn dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt +1
de beroepen beginnen met het lidwoord 'de'.
'een' kan ook in veel gevallen.
het derde lidwooord, 'het' niet zozeer.
dit heeft te maken met hoe een taal in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kan altijd. 'De' en 'het' zijn bepaalde lidwoorden verwijzen naar een expliciet onderwerp. 'Een' is een onbepaald lidwoord en verwijzst naar een algemeen zelfstandig naamwoord: De jongen - een jongen
Het huis - een huis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad roqui, wat je zegt klopt, dankjewel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"een" kan natuurlijk altijd.
Normale beroepen zijn mannelijk of vrouwelijk, en krijgen dus het lidwoord 'de'.

Dat geldt echter niet voor alles wat je kunt zijn: denk aan 'het viswijf', 'het stuk ongeluk', 'het joch'.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ha, die NintendoNerd;

Uitzonderingen van een beroep of dingen die je kunt zijn: het staatshoofd; het kind van de rekening; het slachtoffer; het lijdend voorwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet er een: schoolhoofd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet er ook nog een:
kamerlid