Klopt het dat elk beroep en alles wat je kan zijn je met "de" schrijft?

De ober, de bouwvakker, de boer, de juffrouw, de kaas, de kerstman. Je schrijft het allemaal met de. Klopt dat? Want ik ben altijd op zoek naar trucjes om de en het uit elkaar te halen

Mijn moeder zei: het kindermeisje. Maar dat komt door die laatste "je"
Het obertje, het bouwvakkertje.
De kindermeid

Toegevoegd na 1 minuut:
En was dit al heel lang bekend (denk het wel)
't is mij tenminste nooit geleerd..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, dit klopt. http://lestbest.blogspot.com/2008/10/nederlands-in-gebruik-lidwoorden-4.html

Ja dat klopt helemaal... de beste...

Leuke vraag, ik heb ff zitten denken en het is inderdaad zo... Nooit bij stil gestaan eigenlijk...

Ik denk dat je gelijk hebt, kan geen beroep met het bedenken, ik denk verder dat dit een weetje is. In ieder geval is het mij ook nooit verteld. Het is wel een interessante vraag in ieder geval.

Wel logisch als je je realiseert dat een lidwoord te maken heeft met het geslacht van het zelfstandig naamwoord...

de beroepen beginnen met het lidwoord 'de'. 'een' kan ook in veel gevallen. het derde lidwooord, 'het' niet zozeer. dit heeft te maken met hoe een taal in elkaar zit.

Normale beroepen zijn mannelijk of vrouwelijk, en krijgen dus het lidwoord 'de'. Dat geldt echter niet voor alles wat je kunt zijn: denk aan 'het viswijf', 'het stuk ongeluk', 'het joch'.

Ha, die NintendoNerd; Uitzonderingen van een beroep of dingen die je kunt zijn: het staatshoofd; het kind van de rekening; het slachtoffer; het lijdend voorwerp.

Ik weet er een: schoolhoofd!

Ik weet er ook nog een: kamerlid

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100