Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iemand zegt: "ik wed dat als je honderd keer slaat je hem er niet meer als 1 x in slaat." Moet je hem dan 1x of 2x inslaan?

om de weddenschap te winnen.


@Moderators dit is een serieuze taalkundige vraag en geen raadsel ofzo)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het serieus taalkundig is, dan is het "niet meer dan" in plaats van "niet meer als" ;o) http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1316/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALS jij dat zegt DAN zal dat wel ;-) ehrrrrr daar ga ik altijd mee de fout in ja met dat als/dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Pinokkio: Geeft niets natuurlijk, ik kon het alleen niet laten omdat je een toelichting gaf voor een moderator. Vandaar mijn smiley.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Als jij de weddenschap wilt winnen, zul je "hem" (in dit geval een balletje ofzo, neem ik aan) er twee keer of vaker in moeten slaan. En daarvoor heb je dan honderd pogingen. Succes. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meer als een keer geeft aan dat om te winnen je hem er minimaal 2 keer in moet slaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"niet meer als 1 x in slaat" hier staat niet meer dan een enkele keer. Wil je dus de weddenschap winnen dan moet je hem meer dan 1x inslaan, dus twee of meer.
De steller van de weddeschap zegt namelijk dat hij denkt dat je hem niet meer dan 1x inslaat in 100x.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet meer dan 1 x = 1 of 0 keer

Toegevoegd na 10 minuten:
volledigheidshalve: om dus te winnen = 2 x
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me niet zo'n heel moeilijk (taalkundig) probleem. Degene die de weddenschap formuleert zegt in feite: "ik denk dat je 0 of 1 keer inslaat. Meer is de vergrotende trap en 2 is al meer dan 1.

Degene die de weddenschap aan gaat moet dus minimaal 2 keer er in slaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Niet meer dan 1 keer" is 0 keer of 1 keer.

Want 0 keer is niet meer dan 1 keer.
En 1 keer is niet meer dan 1 keer.

Maar 2 keer (of vaker) is wel meer dan 1 keer.

Hij wedt dus dat je hem er 0 keer of 1 keer inslaat, als je 100 keer mag proberen.

Aan jou de taak om hem er 2 keer (of vaker, maar 2 keer is al genoeg) in te slaan.

Enneh - waar gaat het om? Mag ik het ook eens proberen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk inderdaad 2x.

Maar deze constructie wordt in de praktijk vaak gebruikt als de degene met wie je de weddenschap hebt ervan uitgaat dat het je geen enkele keer lukt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het juiste antwoord op je raadsel al gegeven. Mooi moment om eens te kijken naar de uitleg over "dan" en "als" op Beter Spellen: http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=17

Want raadsel of niet: het is meer DAN. We zitten hier in de taalhoek toch?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eerst een vraag terug willen stellen: Wie moet de weddenschap winnen? de "ik" of de "je" uit de vraag?

Toegevoegd na 7 minuten:
Van misvattingen.nl:
Volgens alle moderne taalboeken is als na een vergrotende trap niet fout. J. Renkema noemt het in de veelgehanteerde Schrijfwijzer (Den Haag 2002) een 'oude schoolregel', en hij vindt het 'heel merkwaardig' dat het schrijven van groter als 'als zware fout wordt aangerekend'.

Dus.......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding