Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke landen gebruiken een gewoon woord voor hun munteenheid?

Welke landen gebruiken normale woorden, die onderdeel zijn van het dagelijkse taalgebruik, om hun munteenheid aan te geven?

Als voorbeeld noem ik de Botswaanse Pula. Pula betekent regen, en het is een gelukswens ("Ik wens je regen" is heel positief in een woestijnland).

Ik doel niet op de Frank en de Mark, ook al zijn dat namen - want die overeenkomst is toeval (vermoed ik althans). Ik doel ook niet op munten als de Florijn, want die naam had dan wel een etymologische afkomst, maar het woord 'florijn' had geen enkele andere betekenis in de taal dan de munt.

De vraag is dus:
Welke landen gebruiken gangbare woorden voor hun munteenheid?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Brazilië De real = echt
Costa Rica : Colon => Spaans voor naam: Columbus
Dom Rep / Cuba / Costa Rica: Peso = gewicht
Guatamala: Quetzal = Bepaalde vogel
Kaapverdie: Escudo = Schild
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal? De dollar en daalder komen van een oude munt die geslagen werd in Joachimsthal, vanwaar de thaler-daalder-dollar. Onze oude gulden was ooit van goud. De engelse pound stond voor een pond zilver. Yen betekent eigenlijk ‘rond ding’. De franc komt van het volk, de Franken (wegens het opschrift op de eerste Franse munt: ‘Francorum Rex’). Mark was een oude gewichtsaanduiding voor goud of zilver. De euro staat voor ‘europese munt’. Enzovoorts.
Dus als de naam Frank ook van ‘de Franken’ komt, op een manier geen toeval. Mark, van Marcus, wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging aan het eerste rijtje : de zloty (=goud) in Polen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Russische roebel: Het woord "roebel" komt van het Russische werkwoord "roebietj" (hakken).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus een roebel is een spaander?
De zweedse / noorse/ deense kroon... de munt met de afbeelding van de koning erop (de kroon dus) Ook 'gulden' is een ander woord voor 'gouden'. Het britse 'pond' wat ook een gewicht is...evenals de lire ...de griekse drachme komt van het griekse woord drakhme wat handvol betekent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding