Depok is de enige plaats in Indonesie waar nog Nederlands wordt gesproken. Wat is hier de verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk omdat deze stad door een Nederlander is gesticht.
Wiki zegt er het volgende over:
De naam: Depok[bewerken]

Als verklaring voor de naam Depok wordt doorgaans beweerd dat het een letterwoord is met de betekenis: De Eerste Protestantse Overzeese Kristengemeente. Dit is niet de oorspronkelijke betekenis, daar de naam Depok reeds bestond voordat er van een christelijke gemeenschap sprake was. De eigenlijke betekenis van Depok is: Verblijfplaats van iemand die in afzondering leeft.
Geschiedenis[bewerken]

Het dorpje is eind 1600 gesticht door een Nederlander (Cornelis Chastelein) die er zijn vrijgelaten slaven liet wonen. Deze waren christelijk geworden. Hun nakomelingen bleven christelijk in een islamitische omgeving. Het vormde ook bestuurlijk een eigen regio. Tijdens de onafhankelijkheidsstrijd (1945-1949) is hier een bloedbad aangericht, aangezien ze als pro-Nederlands werden beschouwd door de Indonesische opstandelingen. Een groot deel van deze christelijke inwoners vertrok na de onafhankelijkheid van Indonesië daarom naar Nederland in de periode 1950-1957.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rond het jaar 1700 werd door een bestuurder van de VOC, de Nederlander Cornelis Chasteleijn, een stuk land gekocht bij Depok. Hij liet twaalf door hem gekochte slavengezinnen zijn landgoed ontginnen. In zijn testament liet hij vastleggen dat deze gezinnen na zijn overlijden gezamenlijk eigenaar van het land zouden worden, onder de voorwaarde dat ze christen werden. De volgende eeuwen werd Depok een welvarende christelijke gemeente. In de houten deuren van de uit 1854 daterende hervormde kerk staan de namen van de twaalf families uitgebeiteld. In 1871 kreeg Depok van de Nederlandse overheid zelfbestuur.

Inmiddels zijn de meeste oudere bewoners van Depok die nog Nederlands spraken overleden, en hoor je het er nauwelijks meer. Maar de afdeling van de Universiteit van Indonesië die zich in Depok bevindt heeft een Nederlandse Taalgroep. Het is de enige plaats in Indonesië waar je op academisch niveau Nederlands kunt studeren.
Amadea