Kan een onderwerp ook het lijdend voorwerp zijn in een zin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.8K

Antwoorden (6)

Nee, dat is niet mogelijk. Het lijdend voorwerp staat namelijk altijd in een andere naamval dan het onderwerp.

(In het Nederlands zijn er wel naamvallen, maar die zijn niet erg duidelijk te zien.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heet zelfkastijding

Of is dit niet wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk. Het onderwerp is hetgene dat (actief) het werkwoord "doet", het lijdend voorwerp hetgene dat (passief) het werkwoord ondergaat. Dus Jan (onderwerp) slaat Piet (lijdend voorwerp). Maar in de zin "Jan wordt geslagen door Piet."is Jan onderwerp en Piet geen lijdend voorwerp omdat het hoofdwerkwoord "wordt" is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan alleen in overdrachtelijke zin.

Het meewerkend voorwerp kan wel eens het lijdend voorwerp zijn; ook in overdrachtelijke zin natuurlijk.

Bv. De vader gaf zijn zoon een klap.

De vader - onderwerp
gaf - gezegde
zijn zoon - meewerkend voorwerp (hoe raar het ook is)
een klap - lijdend voorwerp.
13 jaar geleden
Kan best: de man slaat de man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen: andersom kan wel door de zin lijdend te maken. De oorspronkelijke bedrijvende zin wordt dan het onderwerp in de lijdende zin... Voorbeeld:
*De postbode bracht de brieven rond: Postbode = onderwerp.
*De brieven werden door de postbode rondgebracht: De brieven = onderwerp