Wat bedoelen mensen met "zich koos voelen"?

In Twente hoor ik het vaak.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Poet
9 jaar geleden
Lijkt me een verbastering van cozy
Ivana
9 jaar geleden
Lijkt mij meer afgeleid van het joodse woord Kosher, of zoals we hier schrijven: koosjer. Dat heeft te maken met voedsel wat volgens de regels bereid is. Dan is het volgens Joodse begrippen gezond en goed.
Misschien dat je je ook koosjer kan voelen, goed in je vel zitten en gelukkig en in goede gezondheid zijn.

Antwoorden (3)

Ik weet het niet zeker, maar op mij school is het een soort afkorting van Koos Vriendloos (omdat het rijmt ;) ) Dus eigenlijk alleen of verveeld voelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht komt het van ´koosjer´. Dat betekent ´geschikt´ en religieuze joden bedoelen dat iets dan in overeenstemming is met de regels van hun geloof.

In het nederlandse taalgebruik kan een zaak of een persoon ´niet helemaal koosjer´ zijn. Dan deugt er iets niet.

Ben je wel koosjer, dan ben je geschikt, goed, betrouwbaar.

Als je je ´koos voelt´, betekent dat wellicht dat je je goed voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het Dialexicon Twents staat dat een 'koes' een goedzak, sukkel (niet in negatieve betekenis) is. Daaruit afgeleid zou kunnen dat mensen met "zich koos voelen" bedoelen aan te geven dat ze het idee hebben braaf te zijn, keurig te doen wat anderen van hen verwachten.
Amadea