Als ik de volgende zin wil schrijven:

"U ziet dat er met kennis en gebruikmaking van deze wetsartikelen" en ik wil het woordje "en" benadrukken, moet ik dan èn of én schrijven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het accent grave (streepje naar links) om nadruk op korte klinkers aan te geven is afgeschaft in de spellingswijziging van 1995. Om nadruk te geven wordt alleen nog het accent aigu (streepje naar rechts) gebruikt. Het accent grave wordt alleen nog gebruikt om uitspraak aan te geven ('carrière' spreek je uit als 'karriërre', niet als 'karriere' of 'karrieere'), niet voor nadruk. 'En' spreek je sowieso al uit met een korte klinker, niet als 'één'. Als je nadruk wilt geven, gebruik je dus 'én', niet 'èn'.

Dan moet u én gebruiken.

Bronnen:
http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=Spelling...

.....èn ik wil, is de juiste schijfwijze! Het accent grave (Latijn: gravis, zwaar), ook bekend als Backtick, in de drukkerij kort met graaf aangeduid, is het streepje op een letter dat van linksboven naar rechtsonder wijst. Het wordt in het Nederlands op een klinker geplaatst als deze anders moet worden uitgesproken en dat niet uit het zinsverband blijkt. Het is een diakritisch teken. Enkele voorbeelden zijn: à, hè, carrière, crème, caissière

Het beste is vet drukken of onderstrepen. Accenten zijn ouderwets

Deze moet het zijn: én . Als je het nog meer wilt benadrukken, kun je kiezen voor ' en tevens ' of ' en daadwerkelijk ' .

Ik ben geen Neerlandicus maar ik zou én gebruiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100