War om zegt men dit en dat en zus en zo?

Waar komt 'zus" vandaan?

2 jaar geleden
in: Taal
2.2K
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/etymologie/vraag/54251/uitdrukking-zus/
Hier wordt een antwoord gegeven zonder bron, kan er zo snel geen andere bron bij vinden die iets vergelijkbaars zegt.

Het beste antwoord

Het gaat niet om zus in de betekenis van familielid, maar om een onder invloed van 'dus' in het Oudsaksisch en Oudhoogduits rond 1265 ontstane sus = zoo, op deze wijze.

Al dit soort koppels - waaronder vast en zeker, ditjes en datjes, zus en zo - staan in het Duoboek van taalkundige schrijver Wim Daniëls in 2004 bij elkaar gezet en verklaard.

De Nederlandse taal kent (net als trouwens de Engelse) veel van dit soort uitdrukkingen met woordparen. Over het algemeen kun je stellen dat ze gebruikt worden om hetgeen verteld wordt een sterkere betekenis te geven. Een stijlfiguur die wordt gebruikt om ergens extra nadruk op te leggen.
Amadea